قبل
بعدی
مکان تاریخی خاصی را میشناسید؟؟؟
کسب و کار خاصی داری ؟؟؟
صاحبان مشاغل : برای شما برنامه ویژه ای داریم ....
یا میخوای جاذبه های گردشگری محل سکونت رو معرفی کنی ؟؟؟
قبل
بعدی
قبل
بعدی

کلیسای مریم و هاکوپ مقدس

کلیسای مریم و هاکوپ یکی از قدیمی ترین کلیساهای اصفهان در محله جلفاست. این کلیسا در واقع ترکیبی از دو کلیسای مریم مقدس و کلیسای هاکوپ یا همان یعقوب است. کلیسای هاکوپ در سال 1607 میلادی ساخته شده است. این کلیسای خشتی و آجری در زمان ساخت شکل ی صلیب را داشته است اما دویست سال بعد بخشی از آن تخیب شده و اکنون پلانی مستطیلی دارد. این کلیسای کوچک دارای سه گنبد است و گنبد که در وسط قرار گرفته از دو گنبد دیگر بزرگتر است. این کلیسا که با نام کلیسای یعقوب مقدس نیز شناخته می شود قدیمی ترین کلیسایی است که هم اکنون در اصفهان موجود است.

کلیسای هاکوپ مقدس در یکی از اضلاع کلیسایی بزرگتر قرار گرفته است. این کلیسا که کلیسای مریم مقدس نامیده می شود در سال 1613 میلادی ساخته شده است. این کلیسا پس کلیسای هاکوپ قدیمی ترین کلیسای اصفهان است. این کلیسا نیز دارای تالاری بزرگ و مستطیل شکل است که گنبدی بلند درست در مرکز آن قرار گرفته است. بر روی گنبد نورگیرهایی کوچک تعبیه شده و علاوه بر آن گنبدهای کوچک دیگری نیز بر روی سقف قرار دارند. وزن این گنبد بر روی قوس هایی قرار گرفته که خود بر روی ستون های پهنی استوار گشته اند که بر پهنای دیواره های اصلی کلیسا قرار دارند. دور تا دور کلیسا به جز ضلع شرقی ستون های سنگی حجاری شده ای در قالب یک پیشگاه به چشم میخورد که بر فراز آن ها طاق هایی قرار گرفته اند.

دیواره خارجی طاقها با هنر کاشیکاری به زیبایی آراسته شده است. کاشی کاری ها در فاصله سال های 1651 تا 1666 میلادی صورت گرفته است. کلیسای مریم مقدس  نیز به سان اغلب کلیساهای ارامنه با انواع نقاشی های روغنی زیبا تزئین شده است. این نقاشی ها که اغلب مضامینی از کتاب مقدس را در بر می گیرند بیشتر در بخش نمازخانه اصلی کلیسا به چشم می خورند. در این کلیسا دو تابلو اثر نقاشی ونیزی به نام گراک وجود دارد که بر روی دیوارهای کلیسا نقش بسته اند. نقاش ها عموما متعلق به سال 1666 میلادی هستند و هر بیننده ای را مسحور خود می کنند. کلیسای مریم مقدس توسط فردی به نام آودیک باباکیان ساخته شده است. اغلب کلیساهای جلفا توسط تاجران متمول ارمنی ساکن در آن ساخته شده است. کلیسای مریم مقدس کلیسای هاکوپ را در بر گرفته است و در قسمتی از حیاط آن نمازخانه ای کوچک با نام استپانوس به چشم می خورد. ورودی اصلی این کلیسا درست روبروی کلیسای بیت اللحم قرار گرفته است.

بر روی سقف کلیسا و در ضلع غربی آن برج ناقوسی به چشم می خورد که در سال 1848 و توسط کشیشی به نام گالستانیان نصب شده است.

مدت زمان بازدید: کمتر از 1 ساعت

قیمت ورودی:

ساعت بازدید:

 

آدرس :اصفهان، محله نو جلفا، خیابان نظر شرقی، میدان بزرگ

ندارد

فیلم معرفی کلیسای مریم و هاکوپ مقدس

آدرس کلیسای مریم و هاکوپ مقدس

گالری عکس کلیسای مریم و هاکوپ مقدس