قبل
بعدی
مکان تاریخی خاصی را میشناسید؟؟؟
کسب و کار خاصی داری ؟؟؟
صاحبان مشاغل : برای شما برنامه ویژه ای داریم ....
یا میخوای جاذبه های گردشگری محل سکونت رو معرفی کنی ؟؟؟
قبل
بعدی
قبل
بعدی

(پل خواجو – Khajoo Bridge)

پل خواجو یکی از پل های تاریخی شهر اصفهان بوده که در شرق سی و سه پل، بر روی رود زاینده رود واقع شده است. این پل در انتهاى خیابان کمال اسماعیل اصفهانى و انتهاى خیابان خواجو، واقع شده است. طبق گفته باستان شناسان، پل خواجو بر روی پلی که پیش از این وجود داشته و خراب و ویران شده بود، بنا شده است. این پل که در دوره صفویه یکی از زیباترین پل های جهان به شمار می رفت، به دستور شاه عباس دوم، در سال ۱۰۶۰ قمری ساخته شد. طول این پل ۱۳۳متر بوده و عرض آن نیز به ۱۲متر می رسد که همراه با تزئینات و کاشیکاری فراوان، از آثار بسیار ممتاز شهر اصفهان به حساب می آید.
پل خواجو از نوع پل سدی بوده و به عقیده برخی، نقطه اوج صنعت پل سازی در ایران به حساب می آید. عملکرد سد پل، این است که می‌تواند آب را تا ارتفاع ۶ متر بالا ببرد. این پل دارای ۱۶ دریچه تخلیه آب بوده و در بدنه آن از شیارهایی استفاده شده و همچنین کشوهایی درآن قرارگرفته که می‌توانند این دریچه ها را بالا و پایین ببرند.

داستان دو شیر سنگی
در گوشه‌ های ضلع شرقی پل خواجو، دو شیر سنگی وجود دارد که ظاهرا، نماد سپاهیان بختیاری و محافظ اصفهان در عصر صفویه هستند. شیرها را به عنوان نمادی خاص و یا نگهبانان پل، نگهبانان اصفهان و یا زاینده رود از زمان صفویه می دانند .دلیل نامگذاری این پل، به پل خواجو، نزدیکی آن به محله خواجو می باشد. اما علاوه بر این نام، با اسامى بابا رکن الدین، خواجو، گبرها، شیراز، حسن آباد، پل شاهى و تیمورى نیز خوانده می شود.

شنیدنی‌هایی درباره پل خواجو

اگر به اصفهان سفر کنید و به بازدید از تمام پل‌های این شهر بپردازید، متوجه می‌شوید که پل خواجو زیباترین و کامل‌ترین پل اصفهان است. نورپردازی این پل در هنگام شب وقتی در آب زاینده رود منعکس می‌شود، تصویری شبیه به کارت پوستال‌ها ایجاد می‌کند. حال که اصفهان با خشکسالی‌های چندین ساله روبرو شده، در بسیاری از فصل‌ها بستر زاینده رود خشک است. شهرداری اصفهان دست به ابتکار جالبی زده و در مواقعی که زاینده رود خشک می‌شود، با استفاده از نورپردازی‌های گسترده، تصاویر زیبایی بر پل خواجو ایجاد می‌نماید.
بسیاری از اهالی اصفهان که به خواندن آواز علاقه دارند به طبقه پایین پل رفته و به خواندن آواز مشغول می‌شوند. اگر این آواز حرفه‌ای اجرا شود، افراد زیادی اطراف خواننده جمع شده و فضای جالبی به وجود می‌آید.  از سالیان بسیار دور این رسم بین اهالی اصفهان وجود داشته و طرفداران زیادی دارد.

شاعران درباره ی پل خواجو گفته اند که …

اصفهان یک دل روشن ز چراغان شده است        پل ز آراستگی تخت سلیمان شده است
باده چون سیل ز هر چشمه روان گردیده است   کمر پل ز می لعل، بدخشان شده است
از گل و شمع که افروخته و ریخته است            کهکشان دگر از خاک نمایان شده است
چون مه عید که گردد ز شفق چهره فروز           طاق ها از می گلرنگ فروزان شده است
عالم آب، دو بالا شده از عشرت پل                  شادی و عشرت ایام دو چندان شده است

  • پارکینگ مناسب نزدیک پل خواجو موجود نیست. در زمان های شلوغی بهتر است خودروی خود را در فاصله های دورتر پارک فرمایید.
  • آب آشامیدنی در محوطه ی اطراف پل موجود می باشد.
  • سرویس بهداشتی توالت مجموعه تمیز است. توالت فرنگی موجود نیست.
  • شهر اصفهان از نظر تعداد هتل و مسافرخانه سومین شهر ایران است.
  • شهر اصفهان از نظر تعداد و کمیت رستوران و اغذیه فروشی از وضعیت مناسبی برخوردار است.
  • آنتن دهی تلفن همراه مطلوب است

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: شبانه‌روز

آدرس پل خواجو: اصفهان، خیابان کمال اسماعیل، پل خواجو

 

فیلم معرفی (پل خواجو – Khajoo Bridge)

آدرس (پل خواجو – Khajoo Bridge)

گالری عکس (پل خواجو – Khajoo Bridge)