قبل
بعدی
مکان تاریخی خاصی را میشناسید؟؟؟
کسب و کار خاصی داری ؟؟؟
صاحبان مشاغل : برای شما برنامه ویژه ای داریم ....
یا میخوای جاذبه های گردشگری محل سکونت رو معرفی کنی ؟؟؟
قبل
بعدی
قبل
بعدی

مناطق گردشگری نجف آباد

ارگ شیخ بهایی یا هفت برج خارون در جنوب شرقی شهر نجف آباد اصفهان، محله جوی خارون واقع شده است. ارگ در باغی به مساحت 3000 مربع قرار گرفته و هفت برج دارد، 6 تا از این برج ها کبوتر خانه هستند.

هر برج حدود 14 متر ارتفاع دارد و با  دیوارهای کاهگلی به ارتفاع 4 متر به یکدیگر وصل شده‌ اند. ارگ دارای هشتی ها و دالان های ورودی است که شما را از طریق طبقات پایین، همکف و بالا به داخل ارگ و محوطه برج کبوترخانه راهنمایی می کند. تنها نمونه مشابه این برج ها در شهر تبریز قرار دارد و از این حیث جزو آثار باستانی منحصربفرد به شمار می رود.  با تبدیل ارگ به مجموعه فرهنگی و تاریخی شیخ بهایی قسمت‌ های دیگر مثل آبنما، چایخانه سنتی، محوطه فرهنگی تفریحی و فضای سبز به ارگ افزوده شده است.

ارگ شیخ بهایی نجف آباد - سایت گردشگری ایران

اين بنا توسط شهرداری نجف آباد از سال 1382 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و در سال 1384 به عنوان اولين مجموعه فرهنگی ، گردشگری افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت و جزو آثار تاريخی به ثبت سازمان ميراث فرهنگی كشور رسيده است.

خانه تاریخی نوریان اولین مکتب خانه علوم نجف آباد متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی است. این خانه در فضایی به مساحت 1163 متر مربع گسترش یافته و شامل بخش شاه نشین و بخش خلوت کناری در شرق آن است.

خانه نوریان حدود 120 سال پیش در محله نصیر شهر به عنوان یکی از نقاط قدیمی و اعیان نشین توسط مرحوم سید حسین نوریان ساخته شده است.

خانه تاریخی نوریان کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

باغ ملی میدان اصلی شهر نجف آباد محسوب می شود و در مرکز شهر قرار دارد. این باغ بازمانده از باغی بزرگ و زیباست که 300 سال پیش در این محل، برای استراحت کاروانیان در حال گذر ساخته شده بود.دلیل نام‌گذاری آن به این نام هم این است که باغ هیچوقت مالک خصوصی نداشته است.(باغ ملی به عنوان میدان امام خمینی نیز شناخته می شود)

باغ ملی نجف آباد کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

خانه مهرپرور متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی دارای وسعتی به مساحت حدود 360 مترمربع است. مجموعه فضاهای این خانه در قالب یک فرم مستطیل شکل در دو طرف حیاط وسیعی قرار گرفته که دارای دو جبهه اصلی شمالی و جنوبی است.

ورودی بنا در قسمت جنوب غربی واقع شده که بوسیله هشتی با طاقی به روش رومی فضای خارج را به حیاط خانه مرتبط می کند. حیاط متشکل از حوض سنگی لچکی و دو باغچه قرینه آن است. در بخش شمالی این خانه، تالار اصلی و شاه نشین آن قرار دارد، که دو اتاق دارای سه در، در دو طرف آن واقع شده است. سقف مرتفع ایوان شمالی بر روی  چهار ستون چوبی قرار دارد.

زیرزمین خانه در ضلع شمالی شامل مطبخ، حوضخانه با دو دهلیز با تاق گهواره ای است. پنجره های دو اشکوب هلالی شکل، طاق نماهای متعدد سه دری ها، درهای چوبی مشبک با گره های قاب بندی طرح اسلیمی، گره های کنگره ای جفت، رخبام تزیین شده با آجرهای قالبی موسوم به سرلوح یا کله گرگی، ازاره هایی از کاشی فیروزه ای و نمایی از سنگ پاکتراش از زیبایی های بنا به شمار می آیند.

خانه مهرپرور (موزه مردم شناسی نجف آباد) - شواری اسلامی شهر نجف آباد

شهرداری نجف آباد در سال 1393 نسبت به بازسازی و بهسازی این خانه تاریخی اقدام کرد و پس از آن این مجموعه را به موزه مردم شناسی شهر نجف آباد تبدیل نموده است.

آشنایی با خانه مهرپرور نجف آباد | ایران آنلاین

برج‌های دوقلوی صفا، کبوتر خانه‌ای دوقلو با پلانی مستطیل شکل است که از برج‌های نادر و منحصر به فرد به شمار می‌رود.

شهرداری نجف‌آباد مالک برج‌های دوقلو صفا شد | خبرگزاری فارس

در قسمت شرقی بنا، خانه ای تاریخی که مربوط به دوران صفویه است به چشم می خورد.این خانه از معدود خانه های باقیمانده آن دوران با ستون های چوبی، پنجره های ارسی و تزیینات گره چینی و قواره بری است.

برج های دوقلوی صفا در تاریخ 25 اسفند ماه سال 1379 به شماره 3482 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای حسنیجه نجف آباد مربوط به دوران صفویه می باشد و در شهرستان نجف آباد، روستای حسنیجه واقع شده است. این اثر در تاریخ 22 خرداد ماه سال 1379 با شماره ی ثبت 2703 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.

کاروانسرای حسنیجه کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

کاروانسرای جلوگیر مربوط به دوران صفوی در شهرستان نجف‌آباد، روستای دماب واقع شده است. این اثر در تاریخ 10 خرداد 1382 با شماره‌ی ثبت 9047 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.  نوع پلان آن چهار ایوانی است.

کاروانسرا جلوگير نجف آباد | نجف آباد نگار

عصارخانه آقا (کارگاه روغن گیری ) نجف آباد مربوط به دوران صفویه است.

سنگ آسیاب عصارخانه آقا که روی آن سوره القلم حکاکی شده یکی از زیبا ترین بخش های این عصارخانه  می باشد.

این بنای تاریخی در تاریخ بیست و پنجم خرداد ماه سال 1381 و با شماره ثبت 5889 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عصارخانه بازار نجف آباد | نجف آباد نگار

مسجد تاریخی نصیر از مساجد قدیمی و با شکوه، با سبک معماری اسلامی دو ایوانه ایران است که در زمینی به مساحت تقریبی 2000 متر مربع ساخته شده است.

طبق آنچه گفته شده بنای آن به اوایل دوران قاجار باز می گردد و بانی آن را شخصی به نام میرزا نصیرلر می دانند .

مسجد تاریخی نصیر کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

این اثر در تاریخ 23 شهریور 1382 با شماره ثبت 10208 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار سنگریز علویجه واقع در شهر علویجه شهرستان نجف آباد با استالاگمیت‌ها و استالاگتیت‌های زیبا در اشکال قندیل‌های آویزان از سقف و ستون‌های سنگی در کف، بیشتر ساختار آهکی دارد و کارشناسان قدمت آن را مربوط به 65 میلیون سال پیش در دوره زمین شناسی کرتاسه می‌دانند. ارتفاع دهانه غار چاه از سطح دریا 1840 متر و عمق آن 25 متر از سطح زمین مجاور است و دهانه ای حدود 5 متر دارد. شکل ظاهر آن قنات گونه و چاهی کاملا خطرناک و ریزشی می باشد.

غار سنگریز علویجه

غار سنگریز علویجه در استان اصفهان | فیلم- تگ

 

ارگ شیخ بهایی:اصفهان_نجف آباد_ محله جوی خارون

خانه نوریان:نجف آباد_کوچه نصیر_پشت بانک ملی شعبه خیام در خیابان منتظری جنوبی

باغ ملی:نجف آباد_میدان باغ ملی

خانه مهرپرور:نجف آباد_ خیابان امام غربی_ کوچه باستانی (دبیرستان هجرت )

برج های دوقلو:، نجف آباد_ خیابان شریعتی شرقی_ خیابان صفا_ جنب مسجد جوادیه صفا

کاروانسرای حسنیجه:نجف آباد_روستای حسنیجه

کاروانسرای جلوگیر:نجف آباد_روستای دماب

عصرخانه آقا:نجف آباد_خیابان هفده شهریور

مسجد نصیر:نجف‌آباد، محله نصیر، ابتدای خیابان قدس 

فیلم معرفی مناطق گردشگری نجف آباد

آدرس مناطق گردشگری نجف آباد

گالری عکس مناطق گردشگری نجف آباد