قبل
بعدی
مکان تاریخی خاصی را میشناسید؟؟؟
کسب و کار خاصی داری ؟؟؟
صاحبان مشاغل : برای شما برنامه ویژه ای داریم ....
یا میخوای جاذبه های گردشگری محل سکونت رو معرفی کنی ؟؟؟
قبل
بعدی
قبل
بعدی

بازار سنتی کاشان

بازار سنتی کاشان یکی از دیدنی‌ترین اماکن تاریخی شهر است. این بازار بیش از 40 اثر تاریخی از جمله تیمچه امین‌الدوله، بازار میانچال، آب انبار، مسجد، مدرسه و دیگر آثار تاریخی را در خود جای داده است و با داشتن مغازه‌های متنوع، محلی مناسب برای خرید روزانه و سوغات کاشان به شمار می‌رود. قدمت بازار کاشان به‌دوران آل‌بویه و پس از آن، سلجوقی باز می‌گردد. این بازار در دوره صفوی، به اوج شکوه خود رسید و آنچه امروزه برجای‌مانده، بازاری است که بر روی بقایای بازار قدیم در دوران قاجار ساخته شده است. به‌دلیل این سیر تاریخی گفته می‌شود که بازار کاشان هفت قرن معماری ایران، از قرن هفتم تا اواخر دوره قاجار را در قلب خود دارد برخی بخش‌های بازار در زلزله سال 1192 آسیب‌های جدی دیده و در دوران فتحعلی شاه قاجار مورد مرمت قرار گرفته‌اند.

 این اثر در سال 1255 با شماره 1284 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عناصر اصلی ساختاری بازار عبارت‌اند از:

راسته یا گذرگاه اصلی و فرعی بازار که مسیری طولانی است و در دو طرف آن مغازه ها قرار گرفته‌اند.

سرا که یک حیاط میانی با حجره‌های به‌هم‌پیوسته در دورتادور آن است. سراها در تعداد طبقات، نوع ایوان، رواق و راهروها با هم متفاوت‌اند.

تیمچه که فضاهای سرپوشیده و کوچکی برای عرضه یک نوع کالای خاص‌اند.

 چارسوق یا چهارسو که به محل تقاطع دو راسته اصلی گفته می‌شود.

بازار کاشان

کاروانسرا(تیمچه) فرخ خان غفاری کاشی ملقب به امین الدوله سرای سرپوشیده ی سه طبقه ای است که  علاوه بر زیبایی‌های خیره‌کننده و شاهکارهای هندسی, در استحکام ساختمان و طرح نقشه و معماری آن چنان دقت و مهارتی به کار برده شده که پس از صد سال هنوز کوچک‌ترین شکافی در بنیان آن پیدا نشده است.

این کاروانسرا بوسیله دو درب بزرگ چوبی به بازار مربوط می شود ، یک در از چهار سو به صحن کوچک هشت ضلعی و دیگری به صحن بزرگ مربع مستطیل شکل جنوبی.

ساخت این بنا در سال 1285 به پایان رسیده است.

تیمچه امین الدوله

مسجد مدرسه سلطانیه در مجموعه بازار تاریخی کاشان قرار دارد. این بنا متعلق به دوره قاجار است و با همه خصوصیات معماری اولیه و فنون معماری معمول در آن زمان، پا برجامانده است. مسجد مدرسه سلطانی به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی کاشان شناخته می‌شود و با شماره 251 در سال 1325 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. مسجد سلطانی که هم اکنون به مسجد و حوزه علمیه امام خمینی معروف است از یادگارهای معماری دوره قاجار و از بزرگ‌ترین و با شکوه‌ترین مدارس علمیه کاشان است که بنا به دستور فتحعلی شاه قاجار از سال 1221 تا 1229 هجری قمری به سبک مدارس چهار باغ و صدر اصفهان و به معماری استاد محمد شفیع و همت میرزا ابوالقاسم اصفهانی بنا و تولیت و تدریس آن به ملا احمد نراقی واگذار شد.

مدرسه سلطانیه

فیلم معرفی بازار سنتی کاشان

آدرس بازار سنتی کاشان

گالری عکس بازار سنتی کاشان