آرامگاه عطار نیشابوری (فریدالدین ابوحامد), شاعر و عارف نامی ایران,بنایی است تاریخی که در دوره تیموری توسط امیر علی‌شیر نوایی روی قبر ایشان ساخته شد. در دوره‌های پهلوی دوم مرمت کامل و در دهه 70 نیز مرمت مختصر بر روی بنا انجام شد.

بنای آرامگاه دارای هشت ضلع و گنبدی کاشیکاری شده و چهار در ورودی است. در نمای بیرونی آن چهار غرفه کاشیکاری شده تعبیه شده و در وسط بقعه، قبر عطار و یک ستون هشت ترکی به ارتفاع 3 متر وجود دارد.

سنگ مزار عطار از نوع افراشته سیاه رنگی است که روی آن اشعاری به خط ثلث نوشته شده است.

 مدفن محمد غفاری(کمال الملک)، بزرگ‌ترین نقاش کشوردر کنار آرامگاه شیخ ‌عطار نیشابوری,جای گرفته است.

هوشنگ سیحون در سال 1337 طرح بنای یادبود کمال‌الملک را به مساحت زیربنای 28 متر‌ مربع با شش ایوانچه مقعر که داخل فرورفتگی‌های این ایوانچه‌ها مزین به کاشی‌های معرق به رنگ‌های لاجوردی وسفید بود، به انجمن آثار ملی ارائه داد و در سال 1341 بنای طراحی شده,به سبک جدید و مشبک با شش ایوان در باغ شیخ عطار بنا شد.

سنگ مزار کمال‌الملک یکپارچه از سنگ گرانیت و بافت خشن است. در قسمت بالای سنگ مزار که مرتفع و زاویه‌دار است، نقش برجسته‌ای از کمال‌الملک توسط شاگرد ایشان,به نام استاد ابوالحسن صدیقی طراحی و حجاری شده است.

آرامگاه ابوالفتح عمرابن خیام نیشابوری منجم، ریاضیدان، دانشمند و متفکر بزرگ در شهر نیشابور واقع شده است.

آرامگاه خیام، به‌شکل سکویی چهارگوش و ساختمان سنگی روباز است و از دو ایوان بالا و پایین و دیوار کوتاه سنگی از سنگ خلج که در اطراف محل قبر و روی قبر که سه یا چهار متر از دیوار بقعه فاصله دارد,همراه با یک ستون سنگی که رباعی ای از ملک الشعرای بهار با خط نستعلیق بر روی آن نقش بسته تشکیل شده است.

مساحت باغ خیام 20 هزار متر مربع و طول بنای یادبود مشبک آن 18 متر است و اطراف آن را کاج‌های همیشه سبز احاطه کرده‌اند. بنای آرامگاه از آهن و سنگ و به‌صورت گنبدی با 10 پایه ساخته شده و پایه‌های آن با اشکال هندسی و لوزی‌های بزرگ و کوچک به یکدیگر متصل شده است.

در اطراف پایه‌های گنبد، هرم‌هایی از سنگ‌های بزرگ و آب‌نماهای سنگی ساخته شده که داخل آن کاشی‌کاری شده است.

در کنار آرامگاه هفت خیمه سنگی وجود دارد که در زیر هرکدام یک حوض آب با کاشی فیروزه‌ای رنگ ساخته شده است. 

باغ عمارت امین اسلامی از بناهای تاریخی شهرستان نیشابور است که قدمت آن به دوره‌ی پهلوی دوم بازمی‌گردد.بنا خانه‌ی شخصی ابوالحسن امین‌الاسلامی، از خان‌های دوره‌ی پهلوی بوده است.

عمارت امین‌الاسلامی حدود 1300 متر مربع زیربنا دارد و در دو طبقه ساخته شده است.

باغ 32000 متر مربعی عمارت امین اسلامی پس از سالها به شهرداری فروخته شد و اکنون به پارک تبدیل شده است.

قلعه لک لک آشیان با قدمتی که به دوران حکومت قاجار بازمی‌گردد،قلعه‌ای در بخش مرکزی روستای لک‌لک آشیان در نیشابور است. 

دهکده چوبین نیشابور یا روستای ملامحمد آقازاده در شهر نیشابور واقع شده است. این دهکده با مرکز شهر نیشابور، 16.9 کیلومتر (24 دقیقه) فاصله دارد.

دهکده چوبی نیشابور با وجود انواع گل‌ها، شمعدانی‌های پیچی، انواع گل‌های رز، درختانی مانند کاج و سرو، اشن، سپیدار و انواع درختان میوه، فضای سبز و محوطه باز، مکانی بی‌نظیر برای گذراندن یک روز خوب و به یاد ماندنی محسوب می‌شود.

در دهکده چوبی از یونجه برای زیباسازی فضا استفاده شده که نیاز به مراقبت و آبیاری کمتری دارد و بعد از برداشت، می‌توان آن را برای خوراک دام مورد استفاده قرار داد.

دهکده علاوه بر باغچه ها و فضاهای سبز، دارای دو برکه و استخر است.آب برکه که محل پرورش ماهی کپور است، از طریق دو چاه عمیق تامین می‌شود. در کنار برکه درختان بید و نیزاری قرار دارد که بر زیبایی محیط افزوده است.

آبشار بوژان در روستای بوژان واقع شده و از ارتفاعات شمالی روستا سرازیر می‌شود.

برای رسیدن به آبشار بوژان حدود دو ساعت پیاده‌روی از محل روستا لازم است.

دره هفت غار (منطقه ای که هفت غار در آن قرار دارد) در شمال شهر نیشابور واقع شده است.این دره به دلیل فرسایشی بودن و شیب تند آن هرساله پس از بارش شکل جدیدی به خود می گیرد و آبشارهای بزرگ و کوچکی در آن ایجاد می‌شود.

بهترین زمان بازدید از دره فصل بهار است.

از ویژگی‌های بارز دره، می‌توان به رنگ سرخ خاک اشاره کرد که باعث رنگ‌آمیزی و جلوه‌های خاص شده است.

آبشار پلکانی بار در شهر نیشابور واقع شده است.

آبشار گرینه در 40 کیلومتری شمال‌شرقی نیشابور، در روستایی با همین نام قرار دارد.

کوه بینالود با ارتفاع 3150 متر در شمال شرقی ایران قرار گرفته است. این رشته‌کوه درواقع دنباله رشته‌کوه البرز است و دشت‌های نیشابور و مشهد را از هم جدا می‌کند.

بینالود یعنی کوهی که دو دشت را از هم جدا می‌کند، در زبان محلی از این کوه با نام بینالوت و یا بنلی هم یاد می‌شود.

باغرود منطقه‌ای سرسبز و مملو از درختان سیب، گردو و گیلاس است که در دامنه رشته کوه بینالود در دره‌ای زیبا,در 12 کیلومتری شمال شهر نیشابور قرار گرفته است.

غار سرنی بزرگ ترین غار آبی خراسان به شمار می‌رود و در 50 کیلومتری شمال‌غربی نیشابور،واقع شده است.

جاده دسترسی به غار زیباست.گردشگران تنها می‌توانند از قسمت ابتدایی این غار بازدید کنند، زیرا حوضچه‌های آبی که در داخل غار وجود دارد، اجازه پیشروی بیشتر را نمی‌دهد.

روستای خرو علیا در دره‌ای زیبا و مملو از درختان گوناگون و سرسبز در فاصله 20 کیلومتری نیشابور,قرار گرفته است. آبشاری نیز در ارتفاعات این روستا سرازیر است.

باغ سعیدی باغی به وسعت 4 هکتار است و دو عمارت تاریخی را در خود جای داده است. این دو عمارت تاریخی در جنوب و مرکز این باغ در اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی توسط ابراهیم سعیدی از خان های نیشابور ساخته شده اند.

کویر عشق‌آباد با طبیعتی کویری و رمل‌های ماسه‌ای، در 25 کیلومتری شهر نیشابور واقع شده است.

موزه باستان‌شناسی نیشابور شامل 150 قطعه سفال دوران مختلف تاریخی و نیز 75 سکه دوران تاریخی و دوران اسلامی است.

افزون بر 200 قطعه شی تاریخی از هزاره چهارم پیش از میلاد تا دوران قاجار شامل ظروف سفالی، مسکوکات اشکانی تا سلجوقی، ظروف سنگی و شیشه‌ای به همراه یک اسکلت مکشوفه از تپه برج نیشابور در این موزه وجود دارد. اهمیت این اسکلت که بیش از پنج هزار سال قدمت دارد، برای قطعات فیروزه‌ای است که به همراه آن کشف شدند و نشانگر قدمت صنعت فیروزه‌تراشی در نیشابور است.

کاروانسرای نیشابور(رباط شاه‌ عباسی) از ابنیه‌ تاریخی در نیشابور است که هر چند در گذشته، در خارج از دروازه شهر نیشابور قرار داشته، اما با گسترش شهر، حالا در مرکز این شهر قرار دارد. 

کاروانسرای نیشابور با مساحت 4900 متر مربع, از نوع چهار ایوانی با پلان مربع شکل و به ابعاد 69 در 68 متر است و از کاروانسراهای نسبتا بزرگ به شمار می‌رود. این بنا دارای  یک حیاط مرکزی است که تعداد 24 حجره در پیرامون آن قرار دارد.

آرامگاه عطار:نیشابور، محله شادیاخ، انتهای غربی خیابان عرفان

آرامگاه خیام:نیشابور، میدان فضل، خیابان عرفان

باغ عمارت امین الاسلامی:نیشابور، خیابان امام خمینی، روبروی باغ ملی

آبشار بوژان:5 کیلومتری شمال شرقی نیشابور، روستای بوژان

دره هفت غار:خراسان رضوی، شمال نیشابور، به طرف روستای بشرآباد، اولین فرعی سمت راست

باغ سعیدی:نیشابور، خیابان بنیاد شهید

موزه باستان شناسی:نیشابور، جنوب شرقی آرامگاه عطار نیشابوری

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان نیشابور

آدرس مناطق گردشگری شهرستان نیشابور

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان نیشابور