شهر کلات دارای دو ورودی اصلی به نام دروازه ارغونشاه و دیگری تونل ورودی اولیه شهر است که از سمت مشهد, وارد کلات می‌شوند.

دروازه ارغونشاه، ورودی اصلی دژ کلات است که در سمت غرب آن قرار دارد و به دلیل جایگاه مهمی که در کلات داشته, تاسیسات و استحکامات دفاعی در آن ایجاد شده است.

آبشار بردو با 30 متر ارتفاع, در 2 کیلومتری روستای شورآباد علیا واقع شده است.

باغ کشمیر در 55 کیلومتری شمال شهرستان تربت جام واقع شده است.

منطقه باغ کشمیر در سال 1375 به مدت پنج سال منطقه شکار ممنوع اعلام و سپس در سال 1381 به علت وجود جنگل‌های پسته وحشی تبدیل به منطقه حفاظت‌شده جنگلی شد.

این محل به‌عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی برای محصول پسته به حساب می‌آید.

روستای ابدال آباد در فاصله 40 کیلومتری شهرستان تربت جام واقع شده است. 

از مهم‌ترین جاذبه‌های روستا می‌توان به آبشار و دره ابدال آباد اشاره کرد. 

پلنگ آبه یک منطقه کوهستانی با طبیعت زیبا است که در 5 کیلومتری روستای بزد و 20 کیلومتری جنوب شهرستان تربت جام واقع شده است.

این منطقه دارای چشمه‌های آب معدنی و گیاهان دارویی با خواص درمانی است.

رباط جام در سمت جنوبی خیابان کوثری شهر تربت جام قرار دارد و به‌ صورت یک بنای چهار ایوانی ایجاد شده است. با توجه به سبک معماری بنا می‌توان آن را از آثار معماری به جا مانده از دوران تیموریان دانست. این بنا در حال حاضر به‌ عنوان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت جام استفاده می‌شود.

آرامگاه شیخ احمد جامی در حاشیه شمال غربی شهرستان تربت جام در کنار مقبره و مسجد خواجه عزیزالله در محله‌ای به نام سعدآباد قرار دارد.

این بقعه در واقع یک مجموعه است که از بخش‌های مختلفی چون مقبره شیخ احمد، ایوان، گنبدخانه، مسجد کرمانی، گنبد سفید، مسجد عتیق، مدرسه امیر جلال‌الدین فیروزشاهی و مسجد جامع نو تشکیل شده است.

سنگ قبر صندوقی در ضلع شمال غربی آرامگاه شیخ احمد جامی قرار داد. جنس آن از سنگ خارا و تزییناتی که بر روی سطح آن دیده می‌شود شامل مقرنس‌های ظریف و نقوش گیاهی است.

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان تربت جام

آدرس مناطق گردشگری شهرستان تربت جام

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان تربت جام