قبل
بعدی
مکان تاریخی خاصی را میشناسید؟؟؟
کسب و کار خاصی داری ؟؟؟
صاحبان مشاغل : برای شما برنامه ویژه ای داریم ....
یا میخوای جاذبه های گردشگری محل سکونت رو معرفی کنی ؟؟؟
قبل
بعدی
قبل
بعدی

حمام های تاریخی اصفهان

حمام شیخ بهایی یکی از حمام‌های تاریخی اصفهان است. این بنا از یادگارهای عصر صفوی به شمار می‌رود و به ‌دلیل راز گرم شدن، به حمام اسرارآمیز شهرت داشته است.

حمام شیخ بهائی کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

تاکنون تحقیقات بسیاری برای کشف معمای گرم شدن حمام شیخ بهایی انجام شده است. در طی این تحقیقات، سیستم سفالی لوله‌کشی زیر بنا کشف شد که حدفاصل آبریزگاه مسجد جامع و حمام واقع شده بود. این کشف منجر به تشخیص جدیدی شد. محققان به این نتیجه رسیدند که با روش مکش طبیعی، گازهایی مانند متان و اکسیدهای گوگردی به مشعل خزینه حمام هدایت می‌شد و به‌عنوان منبع گرما در مشعل می‌سوخت. البته نظریه دیگری نیز ارائه شده است مبنی بر اینکه این گازها را مستقیما از مواد زاید دفع شده در خود حمام جمع‌آوری می‌کردند و مورد استفاده قرار می‌دادند. تولید گاز از طریق فاضلاب که با نام بیوگاز شهرت دارد، امروزه در کشورهای پیشرفته، در تهیه سوخت استفاده می‌شود.

همچنین با توجه به موقعیت حمام شیخ بهایی در کنار عصارخانه جماله اصفهان، برخی به این نتیجه رسیدند که احتمالا سوخت حمام از طریق روغن عصارخانه تامین می‌شد. اما نظریات ارائه شده در مورد تامین سوخت حمام قانع کننده نبودند. در دهه‌های اخیر تحقیقاتی روی این حمام صورت گرفت. در راستای این تحقیقات، یک مخترع مشهدی، تلاش بر شبیه‌سازی حمام کرد تا از این طریق بتواند راز آن را مشخص کند. پس از تحقیقات، این مخترع اعلام کرد منبع آب این گرمابه از طلا است و با توجه به اینکه طلا، رساناترین فلز انتقال گرما محسوب می‌شود، با حرارت کم,انرژی زیادی تولید و آب منبع گرم می‌شود. این تئوری به‌طور قطعی تایید نشده است.

تفاوت حمام شیخ بهایی با دیگر حمام های تاریخی در آتش‌دان و مخزن آن است.

حمام شیخ بهایی معجزه مهندسی ایرانی؛ چطور اینجا را فقط با یک شمع گرم می‌کردند؟

حمام شیخ بهایی اصفهان

حمام قاضی نخستین حمام تاریخی با کاربری حمام است که توسط بخش خصوصی بازسازی و در اردیبهشت 1398 افتتاح شد. این حمام شامل قسمت‌های مختلفی از جمله سربینه، گرمخانه، خزینه و همچنین حوضچه می شود.از نکات جالب توجه درباره این بنا می‌توان به استفاده از آن برای برگزاری جلسات مهم، تصمیم‌گیری‌های سیاسی و حتی یافتن همسری مناسب برای پسران اشاره کرد. لنگ بستن، کیسه کشیدن، لیف زدن و راه رفتن در خزینه از جمله فعالیت‌های این مجموعه با هدف بازسازی فرهنگ حمام ایرانی است. این مجموعه قابلیت استفاده همزمان از هر دو بخش مردانه و زنانه را دارد.

حمام قاضی | ghazi bath | بیسان گشت

حمام قاضی اصفهان (معرفی، تاریخچه، مشخصات بازدید)- آسان گردش

تصاویر| حمام شاهزاده‌ها در اصفهان

حمام قاضی: سرویس بهداشتی _کافه _راهنما _ نیمکت _ ماساژ 

حمام شیخ بهایی:اصفهان_خیابان عبدالرزاق _ کوچه شیخ بهایی _ حد فاصل مسجد جامع و هارونیه

حمام قاضی:اصفهان_ خیابان ابن سینا 37_بازارچه قاضی 

حمام قاضی:03134481818 

فیلم معرفی حمام های تاریخی اصفهان

آدرس حمام های تاریخی اصفهان

گالری عکس حمام های تاریخی اصفهان