بوستان سنگی کمر مقبولا در 3 کیلومتری شمال شهر طرقبه و 1 کیلومتری دره داغستان واقع شده و در شمال غرب مشهد قرار دارد.

بوستان با وسعت حدود 5 کیلومتر مملو از تخته سنگ‌های آتش‌فشانی بکر، آثار سنگی، سنگ نوشته‌ها و نگاره‌های باستانی ارزشمند است که هویت دیرین این بخش از ایران را بر دل سنگ‌ها حفظ کرده است.
این سنگ‌نگاره‌ها مضامین یکسانی را با طرح‌ها و اندازه‌های مختلف به نمایش گذاشته‌اند و با پراکندگی در حاشیه‌های دشت توس، موضوعات مختلف از قبیل صحنه‌های شکار، ابزار اولیه، نقوش مسبک انسان برهنه، گاومیش کوهان‌دار، نقوش و علائم نمادین، نقش انسان در حال نزاع و شکار و انجام مراسم، بزهای کوهی به‌همراه علامت‌های نمادین از قبیل گردونه خورشید در آن‌ها عرضه شده‌اند. بیشترین سنگ‌نگاره‌هایی که در شهر طرقبه کشف شده‌اند، حاوی نقش بز کوهی هستند و بعد از آن نقش انسان‌هایی است که در حالات مختلف حک شده‌اند.

سنگ‌نگاره باستانی شتر سنگ در باغ بیلدر، در 800 متری جاده مشهد شاندیز قرار دارد.

اکثر آثار حک‌شده روی سنگ‌ها دارای جهتی رو به جنوب و شرق هستند و این موضوع نشان‌دهنده هوش هنرمندان خالق آن‌ها بوده است؛ چراکه پس از گذشت هزاران سال، این نقوش همچنان حفظ شده‌اند.
بیشترین نقوش تکرارشده روی این سنگ‌نگاره‌ها شامل نقش بز کوهی می‌شود. همچنین طرح‌هایی از شیر، گاو، میش و انسان‌های شکارچی را می‌توان روی آن‌ها تشخیص داد.


در فاصله‌ای دورتر، سنگ‌های گرد غول پیکری دیده می‌شود که به شترهایی خوابیده در سینه کوه شباهت دارند و احتمالا انتخاب نام شتر سنگ نیز به همین موضوع بازمی‌گردد.

اثر در تاریخ 25 اردیبهشت 1380، با شماره ثبت 3841 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پارک سنگی مقبولا:خراسان رضوی، 3 کیلومتری شمال شهر طرقبه

سنگ نگاره شتر سنگی:مشهد، 800 متری جاده مشهد شاندیز، بخش طرقبه، روستای دهنو، باغ بیلدر

فیلم معرفی بوستان سنگی کمر مقبولا و سنگ نگاره شتر سنگ مشهد

آدرس بوستان سنگی کمر مقبولا و سنگ نگاره شتر سنگ مشهد

گالری عکس بوستان سنگی کمر مقبولا و سنگ نگاره شتر سنگ مشهد