عمارت چهلستون(کلاه فرنگی) متعلق به دوره صفویه, تنها کوشک باقی‌مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی شاه تهماسب در اواسط قرن دهم هجری قمری است.

کاخ به‌صورت دوطبقه و هشت‌ضلعی در میان باغ مربعی شکل به مساحت 500 مترمربع ساخته شده است. این باغ زیبا پر از درختان تنومند و قدیمی بوده که دورتادور عمارت‌های عالی، ایوان‌ها، تالار و حوض‌ها را احاطه کرده است.

طراحی و اجرای نقشه بنا به‌صورت محورهای صلیبی و برونگرا انجام شده و دارای چهار ایوان مشرف‌ به باغ است. در چهار طرف سالن بزرگ طبقه همکف چهار اتاق گوشواره‌ای با طرح هندسی متفاوت وجود دارد. 

وجود حوض مرمرین و حکاکی شده در طبقه پایین از دیگر زیبایی هایی کاخ است.

کاخ چهلستون با مجموعه دولتخانه صفوی ارتباط داشته و از طریق تونل‌های زیرزمینی به یکدیگر وصل می‌شدند. این تونل‌های زیرزمینی تا بیرون شهر کشیده شده‌اند و در اصل برای خروج اضطراری از کاخ در زمان حمله دشمن ساخته شده بودند.

چهلستون در سال 1334 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال 1383 به موزه خوشنویسی قزوین تبدیل شد.

موزه خوشنویسی قزوین یکی از غنی‌ترین موزه‌های خوشنویسی ایران است.

آثار خوشنویسی موزه با خطوط مختلف نسخ، ثلث، تعلیق، نستعلیق و شکسته نستعلیق توسط بزرگانی مانند میرعماد قزوینی، عمادالکتاب، ملک محمد، درویش عبدالمجید، میرعلی هروی، مالک دیلمی، وصال شیرازی، زین‌العابدین قزوینی، میرزا غلامرضا، میرحسین خوشنویس‌باشی، خواجه اختیار و احمد نیریزی خلق شده است.

ساعات بازدید از کاخ چهلستون از ساعت 9 تا 18:30 می باشد.

قزوین،قزوین، مرکز شهر، میدان آزادی (سبزه میدان)

02833234935

 

فیلم معرفی کاخ چهلستون قزوین

آدرس کاخ چهلستون قزوین

گالری عکس کاخ چهلستون قزوین