موزه مردم‌شناسی اردبیل در محل حمام آقانقی (حمام ظهیرالاسلام ) که به دوره پیش از صفویه و نیمه دوم قرن هفتم هجری قمری تعلق دارد برپا شده است.در این موزه می‌توان انواعی از مجسمه‌ با پوشش محلی مردم اردبیل و آثار و دست‌نوشته‌هایی از تاریخ، فرهنگ و هویت این ناحیه از کشور را مشاهده کرد.

موزه تاریخ طبیعی اردبیل دارای مجموعه‌ای از حیوانات تاکسیدرمی شده، سنگواره‌ها و سنگ‌های مختلف است. مجموعه تاکسیدرمی موزه شامل بیش از 120 گونه‌ مختلف حیوانی متشکل از 20 گونه از پستانداران، 80 گونه از پرندگان، 12 گونه از دوزیستان (ماهیان و خزندگان) و 8 گونه‌ حیوانات وحشی کمیاب می‌شود.

موزه صنایع دستی اردبيل در سال 1378 در حمام شيخ, متعلق به دوره صفویان دایر شده است.

مجموعه موزه شامل 300 قطعه در زمینه 25 رشته از جمله فرش، گلیم، دست‌بافته‌های عشایر، معرق چوب، ساز سنتی، سفال، نقاشی روی شیشه، منبت، حجاری، مسگری و صنایع چرم می‌شود.

موزه باستان‌شناسی اردبیل با بنایی دو طبقه و 1700 متر مربع مساحت، از مجهزترین و زیباترین موزه‌های تخصصی کشور چه از نظر معماری و چه در زمینه فضاهای نمایشی است و در مجموعه تاریخی و فرهنگی شیخ صفی‌الدین اردبیلی واقع شده است . مجموعه موزه بازتاب‌دهنده فعالیت‌های تمدنی انسان در استان اردبیل است و شامل دوره‌های مختلف پیش از اسلام، تاریخی و اسلامی می‌شود. سفالینه‌های مختلف، اشیای شیشه‌ای و فلزی، سکه‌های دوره‌های گوناگون ایران و بیزانس و… از جمله دیدنی‌های موزه هستند. همچنین طبقات و لایه‌های محوطه باستانی قلعه بوینی یوغون شهرستان نیر در قسمت شرقی طبقه زیرین موزه طراحی و بازسازی شده است.

موزه عمارت شهرداری اردبیل (موزه شهروندی اردبیل) به لحاظ دارا بودن معماری سنتی ایرانی اسلامی و نمای بیرونی و درونی جز آثار برجسته شهر محسوب می شود.

این موزه که نشان‌ دهنده فرهنگ و تاریخ شهر است ,با برخورداری از نورپردازی نوین به عنوان نمادی از تاریخ اردبیل در معرض دید گردشگران و شهروندان قرار گرفته است.

موزه‌ی مفاخر دینی اردبیل در خانه‌ی میرفتاحی شهر اردبیل واقع شده است. در این موزه تصاویر و تندیس‌های عالمان دینی منطقه که همگی به درجه‌ی رفیع اجتهاد نائل آمده‌اند و نیز دست‌نوشته‌هایی از آن بزرگان قرار دارد. نقاشی‌های موزه‌ی مفاخر دینی از آثار استاد حسن مردانه است.

ساعات بازدید از موزه مردم شناسی:9 تا 20

ساعات بازدید از موزه باستانشناسی:8 تا 20 در شش ماه اول و 8 تا 17:30 در شش ماه دوم

 روزهای چهارشنبه تعطیل است.

ساعات بازدید از عمارت شهرداری اردبیل:8 تا 14 و 16 تا 18

 

 

 

موزه مردم شناسی:اردبیل، میدان عالی قاپو، ابتدای خیابان سعدی

موزه تاریخ طبیعی:اردبیل، خیابان دانشگاه، جنب دانشگاه پیام نور

موزه صنایع دستی:اردبیل- میدان عالی قاپو- جنب محموعه

موزه باستانشناسی:اردبیل، میدان عالی قاپو، جنب مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

عمارت شهرداری اردبیل:اردبیل، خیابان سی تیر، نرسیده به میدان ورزش

موزه مفاخر دینی اردبیل:اردبیل، حاشیه شرقی شهر، محله تازه میدان

 

 

 

موزه تاریخ طبیعی:04533513350

موزه باستانشناسی:04533261654

عمارت شهرداری اردبیل:04533230287

 

 

فیلم معرفی موزه های اردبیل

آدرس موزه های اردبیل

گالری عکس موزه های اردبیل