منطقه حفاظت شده هفتاد قله در 25 کیلومتری شرق شهرستان اراک واقع شده است.

این منطقه حدود 2.7 درصد مساحت استان مرکزی را تشکیل می دهد و محیط آن 140 کیلومتر است.

بخش هایی از این منطقه شامل كوه‌های هفتاد قله، بره زرد و سیبک در تاریخ 17 آذر 1349,منطقه شکار ممنوع اعلام شد.سپس در تاریخ 23 مرداد 1353 با اضافه شدن كوه‌های سله بهر، انجدان، لته در، سراب ازنا، برآفتاب كارچان توسط سازمان حفاظت محيط زيست، به عنوان منطقه حفاظت شده هفتاد قله تغییر نام داد.

كوه هفتاد قله كه بلندترين قله‌ی آن، 2686 متر ارتفاع و در جهت شمال غربی به جنوب شرقی امتداد دارد، مهم‌ترين رشته‌كوه اين منطقه است.

از ديگر كوه‌های منطقه، كوه بر زرد، لته در، كوه قنقال، سراب ازنا، برآفتاب كارچان، دم شير و برف شاه است.

دشت سرخاب، هموار چال قدير و قوچك،‌ هموار ابراهيم‌آباد و شانق و هموار كارچان از دشت های منطقه هستند.

دره‌ چكاب,دره سیبک و دره لته از زیستگاه های ارزشمند منطقه هفتاد قله به شمار می روند.

منابع تأمين آب حيات وحش منطقه هفتاد قله، عمدتا سنگاب‌ها و چشمه‌ها هستند اما از آنجاییکه سنگاب‌ها در اثر آب حاصل از بارندگی برای مدت زمان كوتاهی در شكاف‌ها و گودال‌های كوچك سنگی به جا می‌مانند,عمر آن‌ها كوتاه است.

205 گونه از گياهان نهان‌دانه در این منطقه شناسايی شده‌اند. بيشترين تنوع گونه‌ای مربوط به خانواده‌های كاسنی، نعناع، شب‌بو، گندميان، چتريان پروانه آسا، ميخك، گاوزبان، لاله، ميمون و آلاله است.

شيرين بيان، سوسن بر، كاكوتی، مريم نخودی، شرير، شاتره، ريواس، آلاله، بومادران، درمنه صخره، شكرتيغال، ‌شنگ، خاكشی، منداب،‌ازمک، چشم خروس دانه ريز، خوشک، چترگندمی، بذرالبنج و… از گياهان دارویی و معطر شناخته شده‌ در اين منطقه هستند.

مهره‌داران این منطقه شامل ماهيان، دوزيستان، خزندگان، پرندگان و پستانداران است.

دوزيستان منطقه را گونه‌هايی از قورباغه‌ها و وزغ تشكيل می‌دهند كه عمدتا در آب‌های راكد اطراف روستاها و چشمه‌های منطقه يافت می‌شوند. 

لاک پشت مهمیز دار از راسته لاک پشت ها در این منطقه است.

از مارهای شناسایی شده در این منطقه می توان به مارهای قيطانی (غير سمی)، شتری (غير سمی)، گورخری (غير سمی)، تيرك مار (غير سمی)، افعی سوسن (نيمه سمی)، افعی پلنگی (نيمه سمی)، تير مار (نيمه سمی)، مارجعفری (سمی)، گرزه مار يا افعی ايران (سمی) اشاره کرد.

پرندگانی که در این منطقه زندگی می کنند از نظر تعداد گونه 14.5 درصد و از نظر خانواده 34.5 درصد پرندگان ايران را تشكيل می‌دهند. به طور كلی 62 درصد از پرندگان هفتاد قله مهاجر و 38 درصد از آن‌ها بومی هستند كه 14.5 درصد از آن‌ها مهاجر عبوری‌ هستند.

دليجه، عقاب طلايی و سارگپه بومی,شاهين، هما، رطيل، ‌سنقر گندمی,جغد کوچک، گونه‌هايی از خانواده‌ی چكاوک و چلچله، سينه‌سرخ، بلبل، سهره، هدهد، داركوب، گونه‌هايی از خانواده‌ی كلاغ‌ها، كبك، تيهو، بلدرچين و كبوتر جنگلی از گونه هایی هستند که در این منطقه شناسایی شده اند.

گرگ،‌ شغال، روباه، كفتار، گربه‌ی وحشی،‌ رودک و پلنگ,كل و بز (پازن)، قوچ و ميش، آهو و گراز از دیگر جانورانی هستند که در این منطقه زندگی می کنند.

حدود 62 كتيبه در كوه‌های هفتاد قله حک شده كه قدمت تعدادی از آن‌ها به 400 سال قبل می‌رسد.

استان مرکزی، 25 کیلومتری شمال شرقی اراک

فیلم معرفی منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک

آدرس منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک

گالری عکس منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک