دودکش‌ جن در 20 کیلومتری شهر ماهنشان و 150 کیلومتری زنجان واقع شده است.دود کش های جن ستون‌هایی از جنس خاک رس هستند که در اثر فرسایشی طولانی مدت به وجود آمده‌اند و تخته سنگ‌های بزرگ و صافی روی آن‌ها قرارگرفته و ظاهری شبیه دودکش را به آن‌ها داده است. به چنین پدیده‌های طبیعی در علم زمین‌شناسی هودو می‌گویند. هودو در واقع سنگی شبیه قارچ است که در اثر فرسایش, شکلی شبیه مناره بلند و نازک پیدا کرده و سنگ دیگری روی آن قرار گرفته است اما در فرهنگ عامیانه چون شکل عجیبی دارند و ساخت‌ آن‌ها برای بشر غیرممکن دانسته می‌شده، به آن‌ها دودکش جن می گفتند.

قلعه بهستان (تخت دیو ,کهن دژ) قلعه‌ای  با معماری دستکند در دل کوه است که در مسیر رودخانه‌ی قزل اوزن جای گرفته است و از آثار ملی کشور به شمار می‌رود. قدمت این مکان را به زمان مادها نسبت می‌دهند و تا دوره‌های اسلامی، همچنان پابرجا بوده و استفاده می‌شده است. شکل ظاهری بیرون قلعه به گونه‌ی است که شبیه دیواره‌ای از دودکش‌های به هم چسبیده و تعدادی دودکش‌های جدا است.

کوه بلقیس در 8 کیلومتری شمال شرقی تخت سلیمان ,18 کیلومتری شهر دندی در بخش انگوران با دو قله‌ی بلند در ادامه‌ رشته کوه‌های شرق دریاچه ارومیه واقع شده و از مقاصد کوهنوردی و مناطق گردشگری استان زنجان به شمار می آید. دریاچه بسیار زیبایی از ذوب شدن برف کوه‌ها بین دو قله به وجود آمده است.

پناهگاه حيات‌وحش انگوران در شهرستان ماهنشان واقع شده است.

پناهگاه حیات ‌وحش انگوران از بکرترین مناطق طبیعت ایران و قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده کشور است که در مرز سه استان زنجان، آذربایجان غربی و کردستان قرار گرفته و به پناه‌گاهی برای گروهی از نادرترین جانوران ایران تبدیل شده است.

در انگوران جمع درندگان بومی ایران جمع است و اکثر گوشت‌خواران بزرگ بومی ایران در این منطقه زندگی می‌کنند. خرس قهوه‌ای، پلنگ ایرانی، گرگ خاکستری، کفتار راه‌راه، گربه جنگلی، شغال، گورکن و روباه قرمز و همین‌طور سیاهگوش اورآسیایی و سمور جنگلی که از حیوانات بسیار کمیاب ایران هستند، همگی در این منطقه دیده شده‌اند.

پرندگان شکاری مثل انواع عقاب و شاهین و کرکس و قوش در کنار پرندگان آبزی همچون انواع مرغابی، پلیکان، فلامینگو، قو، درنا، خوتکا، باکلان، لک لک، آنقوت، چنگر، بوتیمار و حواصیل و پرندگان دیگری مانند انواع کبک، باقرقره، دارکوب، کوکر، فاخته، تیهو، سبزه قبا، چکاوک، بلدرچین، و قمری از مهم‌ترین پرندگان بومی این منطقه هستند.

ارتفاعات مهم در منطقه انگوران کوه بلقیس، قاریاقدی، جانقرتاران، صندوق سندران، قوشکار، ساری گونی، توزلو، دیم کان، چالداغ، قوشاسوری و بلبک است.

مهم‌ترین جریان سطحی این منطقه رود قزل‌اوزن بوده و رودهای دیگر آن شامل انگوران چای، دندی، علم کندی، کاکا، حلب، اله لو، قلعه چای، پری چای و گورگور چای هستند.

از دره‌های معروف منطقه می‌توان به بال قیز، دونقوزدره سی، سونااولن، درویشلردامی، ساری چمن، اوجاقلو، سولی کان، آقبلاغ، ایستی بلاغ گلابلو، اپراق، کشخان، شور دره گرده تاج، استقیل درماسی، شهید لره قره ناز، آق کند درماسی، پشتوک، دربند ماهنشان، امیر آباد، کاکا، قلعه جوق، سیاه خانه، قوزلو، قزلجه، قاطرچی و دلیک داش اشاره کرد و دشت‌های منطقه هم شامل ساری یاز و دندی یاز می‌شوند.

از معروف‌ترین گیاهان دارویی و گل‌های این منطقه بومادران، چوبک، باریجه، گون، کلاه ‌‌میر حسن، آویشن، کاسنی، فرفیون، شقـایـق، خلر‌‌ وحشی، مرغ، تاتوره، پونه، درمنه، جو وحشی، علف پشمکی، کاکوتی، شیر خشت، مرزه ‌‌وحشی، کنگر، شکر تیغال، گل گاو زبان، شنگ، سریش و گل حسرت را می‌توان نام برد.

دریاچه پری (دریاچه خندقلو ,شورگلی) با حدود 5 کیلومتر مربع وسعت, تنها دریاچه طبیعی استان زنجان به‌شمار می‌رود.دریاچه پری به دلیل مصارف کشاورزی و پرورش ماهی,علاوه بر چشم انداز طبیعی تاثیر مهمی در اقتصاد منطقه دارد.

دربند قاطرچی با طول 15 کیلومتر و عرض 500 متر در 3 کیلومتری غرب روستای ساری آغل، منطقه ماهنشان واقع شده و از تلاقی رودخانه‎های سهند سفلی و علیا تشکیل شده است.

دربند قاطرچی یکی از مناطق حفاظت‌شده شهرستان ماهنشان زیستگاه بسیاری از حیوانات وحشی مانند کل، بز وحشی، خرس، گرگ، کفتار، روباه، خرگوش، شغال، سمور، قوچ و میش وحشی، جوجه تیغی، عقاب طلایی، دلیچه و قرقی محسوب می شود.

در این دربند تاریخی آثاری از فسیل جانوران دریایی از قبیل دو کفه‌ای‌ها، شقایق و ستاره دریایی مشاهده شده است. در قسمت‌های شمال رودخانه و صخره‌های آهکی آن نیز سنگ‌هایی از نوع رسوبی، سنگ خارا، شیب و مارن  دیده می‌شود.

پوشش گیاهی این دره شامل انواع گون، قیچ، بادامچه، داغداغان، بنه، زالزالک، چوبک، کنگر، شنک و … است.

کوه های رنگی ماهنشان یکی از عجایب طبیعی است که در 25 کیلومتری شمال شرقی تبریز و در مسیر شهرستان خواجه و اتوبان میانه به زنجان قرار دارد.

قارقالان منطقه‌ای کوهستانی، ییلاقی و زیبا در شهرستان ماهنشان استان زنجان است که به دلیل ارتفاع زیاد (تقریبا 3000متری) بیش از نیمی از سال مملو از برف است.

به دلیل نزدیکی به روستای علم‌کندی،‌ به این ییلاق علم‌کندی هم می‌گویند. انواع گیاهان دارویی از جمله کاکوتی، چای کوهی (توکلوجه)، گل‌پر، پونه و ریواس در این منطقه یافت می شود.

چشمه آب گرم میانج در روستای میانج از توابع شهرستان ماهنشان واقع شده است. آب چشمه شور است و  بیشتر شبیه به یک دریاچه می باشد.

فیلم معرفی مناطق گردشگری ماهنشان

آدرس مناطق گردشگری ماهنشان

گالری عکس مناطق گردشگری ماهنشان