قره کلیسا(کلیسای تادئوس مقدس,کلیسای طاطاووس) که به‌ عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت شناخته می‌شود,در7 کیلومتری جاده چالدران به قره ضیاالدین, جنوب شهر ماکو و در نزدیکی روستای قره کلیسا واقع شده است.

سد بارون یکی از بزرگ‌ترین سدهای استان آذربایجان غربی, در جنوب شهرستان ماکو، بر روی رودخانه زنگمار و در نزدیکی روستای بارون احداث شده است.

کلیسای زور زور در شهرستان ماکو و در 12 کیلومتری شمال غرب قره کلیسا واقع شده است. این کلیسا در نزدیکی روستای بارون و در دامنه کوهپایه‌ بنا شده است.

کلیسای گئورک مقدس در نزدیکی روستای مرگن، بین ماکو و قره ضیاء‌الدین واقع شده است.

بنای کلیسا به سبک بازیلیک مستطیلی است و یک گنبد هشت وجهی دارد. محراب کلیسا با برخورداری از قاب‌بندی‌ها، در سمت شرق کلیسا واقع شده و در دو سمت محراب نیز اطاقک‌های چهارگوشی واقع شده‌اند.

کاخ موزه باغچه جوق متعلق به دوره قاجار, در7 کیلومتری غرب شهر ماکو, روستای باغچه جوق واقع شده است.

این کاخ موزه علاوه بر بنای کاخ و باغ 11 هکتاری، لوازم شخصی سردار ماکو را در خود جای داده است.

بنا در تاریخ 11 تیر 1375 با شماره ثبت 1739 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قلعه قبان (قلعه قابان، قلعه قپان,قلعه کاپان) با 250 هکتار مساحت و قدمتی که به 600 سال پیش بازمی‌گردد، در بافت تاریخی شهر ماکو واقع شده است.

موقعیت قرارگیری قلعه به‌ گونه‌ای است که می‌توان از آن چشم‌انداز زیبایی از شهر را مشاهده کرد.

دخمه سنگی فرهاد(گوردخمه ایوان فرهاد، بام فرهاد, دخمه سنگی ماکو) اثری باقی‌مانده از هزاره‌ی اول پیش از میلاد مسیح است و به اقوام اورارتو در دوران مادها و قرن هشتم قبل از میلاد تعلق دارد.

اثر در تاریخ 1 فروردین 1347، با شماره‌ی ثبت 803 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پل قره کورپو (پل سیاه),متعلق به دوره صفویه, در شمال ماکو و بر روی رودخانه قره‌سو, در نزدیکی محل اتصال این رودخانه با رودخانه زنگمار احداث شده است.

پل در تاریخ 7 مهر 1381، با شماره ثبت 6405 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام تاریخی پورناک با قدمتی که به دوره قاجار بازمی گردد, در روستای پورناک  شهرستان ماکو واقع شده است.

اثر در تاریخ 7 مهر 1381، با شماره ثبت 6224 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آبشار قلعه جوق با 80 متر ارتفاع, در فاصله 5 کیلومتری جنوب غرب ماکو، در حاشیه روستای قلعه جوق و در میان کوه‌های این منطقه قرار دارد.

روستای گردشگری رند در 15 کیلومتری منطقه آزاد تجاری صنعتی شهرستان ماکو، واقع شده است.

چشمه کربلایی نظر بولاغ در دره روستای رند واقع شده است.

این چشمه در بالادست زمین‌های زراعی مرحوم کربلایی نظر قرار دارد و به همین خاطر به کربلایی نظر معروف شده است.

چشمه جیللی بولاغ در روستای رند، واقع شده است.

این چشمه در میان دره‌ای سرسبز واقع شده و در اطراف آن گیاهی می‌روید که در زبان محلی به آن جیل می‌گویند. بر همین اساس، چشمه را جیللی بولاغ نامیده‌اند.

چشمه فصلی گول اویز,در روستای رند، در بالای کوه بلندی به نام قره میل قرار دارد.

چشمه قمیشلی بولاغ در 15 کیلومتری منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو،در روستای رند واقع شده است.

ایلان دره سی(قیرمیزی‌لیخ،دره مارها, دره بدولی) با 2.8 کیلومتر طول, در 25 کیلومتری شهرستان ماکو,در کنار جاده ماکو به چالدران قرار گرفته است.

رودخانه زنگمار در کف دره جریان دارد.

 این رودخانه از ارتفاعات کوه آرارات در ترکیه سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از میان دره و روستاهای مختلف، در نهایت به سد بارون می‌ریزد.

در وسط دره، چشمه آبی از میان دیواره‌های بازالتی به بیرون می‌جوشد که با نام چشمه خاتون یا خاتون بولاغی شناخته می‌شود.

تالاب بورآلان با 250 هکتار مساحت, در 150 کیلومتری شهر مرزی پلدشت، در امتداد مرز مشترک ایران، ترکیه و ارمنستان و در موازات رودخانه قره‌سو جای گرفته است.

تالاب بورآلان یکی از زیستگاه‌های اصلی و زمستان‌گذران 64 گونه پرنده محسوب می‌شود و از اهمیت زیست محیطی زیادی برخوردار است.

عمارت کلاه فرنگی با قدمتی که به اواخر دوره قاجار بازمی‌گردد،متعلق به یکی از خوانین ماکو، به نام علی‌قلی خان بیات در شهرستان ماکو واقع شده است.

قلعه سیاه در فاصله‌ 36 کیلومتری از شهرستان ماکو واقع شده است.

قلعه بر روی توده‌ای از مواد مذاب منجمد ساخته شده و دارای برج‌های مستطیلی شکل است که نیمی از آن‌ها نسبت به بقیه‌ی برج‌ها، جلوتر هستند.

تالاب فصلی آق گل(تالاب آغگل),با حدود 475 هکتار وسعت, در شهرستان ماکو، روستای آغگل و در مجاورت رودخانه ارس واقع شده است.

به دلیل وجود شرایط زیستی مناسب، این تالاب سرشار از آرتميا است و زیستگاه مناسبی برای هزاران پرنده از جمله فلامينگو و آنقوت به‌ شمار می‌رود.

منطقه شکار ممنوع آغگل با 9 هزار هکتار مساحت،در شمال شرقی شهرستان ماکو واقع شده است.

این منطقه شامل زیستگاه‌های کوهستانی مرتفع، کوهستانی کم‌ارتفاع (تپه ماهوری)، دشتی و تالابی (تالاب آغگل و تالاب بورالان) می‌شود و به دو بخش مجزا تقسیم شده است. در یکی از بخش‌ها شکار ممنوع است؛ ولی در بخش دیگر می‌توان با داشتن شرایطی مشخص، به شکار حیواناتی از قبیل گرگ، کبک، پرندگان شکاری،روباه و گراز پرداخت.

پل پنج چشمه(پل بشگوز),متعلق به دوره صفوی,با 43 متر طول,20 متر عرض و بیش از 50 متر ارتفاع, در فاصله 3 کیلومتری شرق شهرستان ماکو و بر روی رودخانه زنگمار احداث شده است.

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان ماکو

آدرس مناطق گردشگری شهرستان ماکو

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان ماکو