ماسال، سرزمین آبشارهای بلند، جنگل‌ها و رودخانه‌های پر آب است.

ییلاق اولسبلنگاه، در ارتفاع 1490 متری از سطح دریا و در 27 کیلومتری شمال غرب شهر ماسال قرار دارد.

نام این ییلاق از دو بخش اولَس و بِلَنگاه به ‌معنای محل روییدن درخت ممرز تشکیل شده است.

ییلاق اولسبلنگاه، جز مناطق محافظت‌شده است و ساخت‌وساز در این منطقه تنها با مصالح چوبی امکان‌پذیر است.

از امکانات این ییلاق می‌توان به قصابی و دکه‌های کوچکی اشاره کرد که گوشت تازه، نان، تخم‌مرغ، خوراکی‌ها و محصولاتی مانند شیر، کره و پنیر محلی را به شما عرضه می‌کنند.

ییلاق سوچاله معروف‌ترین ییلاقات ماسال پس از اولسبلنگاه,در 25 کیلومتری جنوب ماسال و در فاصله 1800 متری از سطح دریا قرار دارد. سوچاله در زبان محلی به ‌معنای مکانی است که گیاه گلپر و خنجری در آن می‌روید.

ییلاق تلارگاه و ییلاق ملومه بند از دیگر ییلاقات زیبا شهرستان ماسال هستند.

فضای اطراف ییلاق خندیله پشت در احاطه کوه‌های بلند است .در سفر به این ییلاق، حتی در فصل تابستان نیز باید به لباس‌های گرم و وسایل گرمایشی مجهز باشید.

ییلاق اسپی دشت، یکی از ییلاقات محبوب در میان گردشگران است. پدیده اقیانوس ابر را به‌سادگی می‌توان در ییلاق اسپی دشت مشاهده کرد. پدیده اقیانوس ابر به حالتی گفته می‌شود که ابرهای زیادی در دره‌های مرتفع به هم می‌پیوندند و اقیانوس ابری را تشکیل می‌دهند که شما به دلیل قرارگیری در ارتفاعی بالاتر از آن یا هم‌راستا با آن، شاهد مناظری بی نظیر خواهید بود.

ییلاق شنبه راه، یک ییلاق سرسبز در کنار کوه در ماسال است.

ییلاق واشیار در کوه‌های سرسبز ماسال و در بخش شاندرمن واقع شده و یکی از معروف ترین مکان‌های دیدنی آن، آبشار واشیار با عمق 1 متر است.

در سفر به این منطقه حتما لباس و کفش مناسب و اضافه به همراه داشته باشید.

ییلاق شالما در فاصله 12 کیلومتری غرب شهرستان ماسال واقع شده و توسط کوه‌‌های البرز احاطه می‌شود.

ییلاق خشکه دریا در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا، در میان کوه‌های دشته قرار دارد و دسترسی به آن نیازمند چندین ساعت رانندگی و پیاده‌روی است. در این منطقه پیشتر دریاچه‌ای وجود داشت که امروزه خشک شده اما همچنان جریان رودهای خروشان، آن را به یکی از جاهای دیدنی ماسال تبدیل می‌کند.

در ماسال، ییلاق‌های کوچک‌تری مانند نسا، خریدول، سیاهدول، گامیشیان، گنذر و لیپا نیز وجود دارد.

رودخانه خالکایی و رود مرغک، از مهم‌ترین رودهای ماسال هستند.رودخانه خالکایی از قله ی 3150 متری شاه معلم سرچشمه می‌گیرد.

غار آویشو در 40 کیلومتری جنوب غربی شاندرمن و در منطقه‌ای به همین نام قرار دارد.

غار آویشو بزرگ ترین غار شهرستان ماسال, در ارتفاع 1300 متری از سطح دریا و بین مناطق تائی بنه، انده چو و خماسون در بستر دره ای کم آب جای گرفته است.

آبیشوی، آویشو، آویشوی از نام‌های مختلف این غار است که به زبان تالشی است و به معنی محل فرورفتن آب است. گفته می‌شود این غار نام خود را از چشمه‌ای که در نزدیکی آن قرار دارد، گرفته است.

آویشو غاری آهکی و آبی است که در آن هفت چشمه و جریان آب رودخانه‌ای وجود دارد. به‌ گونه‌ای که از ابتدا تا انتهای غار جریان آب دیده می‌شود و دارای 9 حلقه چاه اصلی و 1 حلقه چاه فرعی است. در این غار تا چشم کار می‌کند، اشکال متنوع آهکی منحصربه‌فرد خواهید دید.

اشکال متنوع آهکی در این غار به وفور دیده می شود که در نتیجه‌ حل شدن سنگ‌های آهکی در آب ایجاد شده‌اند.

قلعه کول با قدمتی که به سده‌های دوم و سوم هجری قمری بازمی‌گردد، در شهرستان ماسال، در روستای قلعه کول (روستای تاس کوه) بر روی تپه‌ای طبیعی با ارتفاع 30 تا 35 متر از سطح زمین واقع شده است.از این قلعه امروزه تنها بقایایی به‌جا مانده است.

 این اثر در تاریخ 9 بهمن 1386 با شماره ثبت 20700 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منطقه باستانی اسبه ریسه در نزدیکی روستای اسبه ریسه، در شهرستان ماسال قرار دارد و قدمت آن به هزاره پیش از میلاد بازمی‌گردد.

در این منطقه فضاهای معماری با اتاق‌‎های مسکونی و بقایای دیوارهای دفاعی شناسایی شده‌اند. همچنین تنها گورستان منطقه گیلان با استودان‌هایی افقی و طاق‌ باز در این محوطه قرار دارد که متشکل از بقایای 28 گوردخمه (استودان) از دوران هخامنشیان است.

با حفاری‌های باستان‌شناسان قطعاتی مانند لوازم نساجی، کاسه، خمره و کوزه‌های سفالی در این ناحیه کشف شده‌اند.

این اثر در تاریخ 7 اسفند 1386، با شماره ثبت 21534 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دیواره سنگی اسبه ریسه در منطقه کوهستانی اسبه ریسه، در فاصله 20 کیلومتری از ماسال واقع شده است.

این دیواره از صخره‌های بلند سنگ‌نوردی در کشور به‌ شمار می‌رود و اقداماتی برای بهینه‌کردن شرایط آن برای ورزشکاران در دست اقدام است. در نزدیکی این دیواره  نیز رودخانه‌ای خروشان قرار دارد.

محوطه شهرگاه ماسوله خونی در روستای ماسوله خونی، در بخش مرکزی شهرستان ماسال، در استان گیلان قرار دارد. قدمت این محوطه باستانی به هزاره اول قبل از میلاد بازمی‌گردد.

اثر در تاریخ 12 دی 1386، با شماره ثبت 20475 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آبشار رامینه در ارتفاع 629 متری از سطح دریا و در دل جنگل های شهرستان ماسال واقع شده است. ارتفاع این آبشار به 10 متر می‌رسد و از آبشارهای پرآب محسوب می‌شود.

پارک جنگلی ریزه مندان با وسعت بیش از 200 هکتار در شهرستان ماسال واقع شده است.

آبشار تولی نسا در شهرستان ماسال واقع شده است.این آبشار از ارتفاع 10 متری، از دیواره‌ای صاف فرومی‌ریزد. دسترسی به آبشار با استفاده از ماشین‌های آفرود میسر است. البته جاده مال‌رویی نیز وجود دارد که در عرض دو ساعت، از طریق آن می‌توان به آبشار تولی نسا رسید.

مشهد میرزا کوچک خان محل شهادت میرزا کوچک خان جنگلی است و در 45 کیلومتری شهرستان ماسال, در آلاله پشته واقع شده است.

منطقه ییلاقی دشت آلنزه یکی از جاذبه های طبیعی شهرستان ماسال است.در مقابل این دشت زیبا بنای تاریخی امامزاده ابراهیم النزه واقع شده و درخت تنومند 200 ساله که قدمت بالای این منطقه را نشان می‌دهد.

بام سبز ماسال در فاصله 1 کیلومتری شهرستان ماسال قرار دارد.

از این نقطه می‌توان علاوه بر جلگه شهر ماسال، بخش‌هایی از صومعه‌سرا و بندرانزلی را مشاهده کرد.

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان ماسال

آدرس مناطق گردشگری شهرستان ماسال

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان ماسال