شهر ماسوله در جنوب غربی استان گیلان و در فاصله 60 کیلومتری شهر رشت در بخش سردار جنگل فومن واقع شده است. ماسوله با شهر فومن تنها 35 کیلومتر و با شهر ماکلوان، حدود 20 کیلومتر فاصله دارد. این شهر از سمت شمال به شهرستان ماسال، از سمت جنوب به طارم علیا در استان زنجان، از سمت شرق به جلگه شهر فومن و از سمت غرب به شهرستان خلخال در استان اردبیل می‌رسد.

ارتفاع ماسوله از سطح دریاهای آزاد، 1050 متر است. به‌ دلیل پلکانی بودن این روستا، بین پایین‌ترین و بالاترین نقطه آن حدود 120 متر اختلاف ارتفاع وجود دارد. اطراف این شهر، پوشیده از جنگل است و راه اصلی ارتباطی آن، جاده فومن است.

ماسوله یکی از معدود شهرهای بدون وسیله نقلیه موتوری در دنیا است که با کوچه باغ‌های باریک و پله‌پله، تردد هرگونه وسایل نقلیه را غیرممکن کرده است.

قلعه رودخان در 20 کیلومتری جنوب غربی فومن در نزدیکی روستای رودخان، بر فراز ارتفاعات جنگلی منطقه حیدرآلات و در میان جنگلی انبوه جای گرفته است. ارتفاع قلعه رودخان از سطح دریا بین 655 تا 715 متر است.

در نزدیکی قلعه رودخان و در سمت راست آن رودخانه‌ای به نام رخون جریان دارد به همین دلیل به این قلعه, رودخان گفته می‌شود.

حسامی، سکسار، سگسار و سگسال نیز از دیگر اسامی این قلعه است.

از آن جایی که این قلعه روی پهنه بین دو قله با ارتفاعات مختلف بنا شده، تعداد زیادی پله در داخل قلعه برای دسترسی به قسمت‌های مختلف آن ساخته شده است. تعداد این پله ها 935 پله است و برای همین این مکان به قلعه هزار پله معروف است.

قلعه رودخان با 2.6 هکتار مساحت، حدود 500 متر طول دارد که در برخی نقاط عرضی متفاوت دارد. بلندی برج و باروهای آن نیز به 1500 متر می‌رسد.

مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه آجر و سنگ است. این قلعه به‌ طور کلی از دو قسمت ارگ و قورخانه تشکیل شده که ارگ محل شاه‌نشین قلعه رودخان و حرم‌سرا و قورخانه محل فعالیت‌های نظامی و زندگی سربازان بوده است. ارگ در قسمت غربی در دو طبقه و از آجر ساخته شده و قراول‌خانه‌ها در قسمت شرقی در دو طبقه با نورگیرها و روزنه‌های متعدد بر اطراف قلعه مسلط هستند.

روستای فوشه با مساحت کلی 82 کیلومتر مربع در جنوب غربی شهر فومن و در نزدیکی قلعه رودخان قرار دارد. این روستا از جنوب و جنوب غرب به ارتفاعات کوهستانی و جنگل‌های زیبا و از شرق به روستای حیدرآلات و قلعه رودخان ختم می‌شود.

آبشار ملاحسن، غار خون فوشه از دیگر مناطق دیدنی روستا محسوب می شوند.

ییلاق کوربار در نزدیکی شهر ماسوله واقع شده است.

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ییلاق,مسیر نسبتا سخت دسترسی همراه با پیاده‌روی است. ییلاق کوربار یکی از مقاصد ایده‌‌آل برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و طبیعت‌گردی است.

پارک جنگلی ماسوله با 2000 هکتار وسعت، در شهرستان فومن واقع شده است.

از گونه‌های گیاهی و درختی حاضر در این منطقه می‌توان به درختان فندق، راش، ممرز، توسکا، درخت آزاد، گیاهان دارویی و علفی اشاره کرد.

آبشار لار چشمه به همراه چشمه لارچشمه که از میان کوه می‌جوشد،در کنار جاده فومن به ماسوله واقع شده‌اند. با قرارگیری در ارتفاع 670 متری از سطح دریا، این آبشار 6 متر ارتفاع دارد و در میان منطقه‌ای جنگلی با انبوه درختان جای گرفته است.

قله شاه معلم (ماسوله داغ) با ارتفاع 3050 متر در شهرستان فومن واقع شده است. این پدیده‌ی طبیعی که در شمال غربی ماسوله قرار دارد، در میان کوهنوردان به‌دلیل سختی مسیر و زیبایی وصف‌ناشدنی مناظر آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ییلاق آندره از ییلاقات بخش سردار جنگل فومن است و در فاصله 5 کیلومتری ماسوله قرار دارد.

مناطق کوهستانی فومن قسمت‌های جنوب شهر را در برگرفته‌ و دارای نواحی جنگلی، مراتع، قلل و ارتفاعات بسیار زیبا است.

ییلاق زودل در مسیر قله‌ی تراشوم و در نزدیکی روستای خانوانه‌ قرار دارد. علت نامگذاری این مکان به زودل سر، قرارگیری ییلاق بالاتر از روستای زودل است.

چشمه آب معدنی علی زاخونی (چشمه زمزمه) از مکان های دیدنی فومن به ‌شمار می‌رود. نوشیدن آب این چشمه به دلیل بهره‌مندی از بیکربنات، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله مشکلات گوارشی، مفید است. آب این چشمه به دلیل نزدیکی با معدن آهن، رنگ نارنجی دارد و دارای طعم تلخ و نامطلوبی است. 

منطقه حفاظت‌شده گشت رودخان و سیاه مزگی با بهره‌مندی از اقلیمی معتدل و مرطوب، پوشش گیاهی بومی و جنگل‌های کم‌نظیر هیرکانی، مراتع ییلاقی، جلگه‌، رودهای متعدد خروشان و باغ‌های زیبای چای از مناطق دیدنی شهرستان فومن به شمار می آید.

این منطقه زیستگاه گونه‌های مختلفی از جانوران از جمله قرقاول، آبیا، تشی، گورکن، سیاه‌گوش، روباه، گربه‌ی جنگلی، گراز، خرس قهوه‌ای، مرال شوکا، شغال و پلنگ است.

در مجاورت آبشار لارچشمه رستوران ،قهوه‌خانه و استراحتگاه احداث شده است.

 

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان فومن

آدرس مناطق گردشگری شهرستان فومن

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان فومن