زرینه ‌رود با طول 302 کیلومتر، یکی از طویل‌ترین و پرآب‌ترین رودهای شمال غرب کشور است که از کوه‌های چهل چشمه سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از شهرستان‌های بوکان، شاهین دژ و میاندوآب به دریاچه ارومیه می‌ریزد. این رود در فاصله 62 کیلومتری شمال سقز قرار دارد.

پیست اسکی سقز  (پیست اسکی وزنه) با 1200 متر طول در گردنه خان، محور سقز به بانه و در ضلع شمالی کوه وزنه قرار دارد.

منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ عبدالرزاق به وسعت 43950 هکتار در شهرستان سقز واقع شده است.

این منطقه زیستگاه 80 گونه از پرندگان، 17 گونه از پستانداران و بیش از 350 گونه از گیاهان مختلف، مخصوصا گیاهان نادر است. کبک، قوچ، لک‌لک، عقاب طلایی، هما، قرقی، مرغ حق، شغال، میش و میش مرغ، از جمله حیوانات و کما، گون، مرزه، بادام وحشی، زنبق، میخک و زول، شماری از گیاهان یافت شده در این منطقه‌ است.

قلعه زیویه با وسعت 40 هکتار, در بالای کوهی مرتفع در 55 کیلومتری جنوب شرقی شهر سقز و در 35 کیلومتری شهر دیواندره تکاب واقع شده است.

 قلعه زیویه دارای حفاظی با دیواره‌های سنگی طبیعی است و با خشت‌های گلی خام به ابعاد 46.46.14 سانتی‌متر در سه رنگ نخودی، قرمز و خاکستری ساخته شده است. ضخامت و قطر دیوارهای خشتی، بسته به عملکرد دیوارها بین 2 تا 7 متر  است. ملاط بین خشت‌ها، از ترکیب نوعی خاک سفید موجود در اطراف تپه و کاه خردشده به دست آمده است که درخشندگی آن بر سطح دیوارها، حالتی نقره‌ای شکل به سطح دیوارها  داده است.

مهم‌ترین گنجینه‌های باستانی به‌دست آمده از این منطقه، سر عقاب زرین، گردنبندهای طلایی، قطعات منحصر‌به‌فرد از جنس عاج و یک تشت بزرگ مفرغی مزین به نقوش جنگجویان آشوری هستند. در نقوش این گنجینه یافت‌شده از طلا، نقره و عاج استفاده شده است.

قلعه زیویه در تاریخ 10 مهر 1380 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

حمام حاج صالح در بافت قدیمی شهر و در بازار سقز قرار دارد. بنای حمام را به سبک اصفهانی ساخته‌اند و قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد.

این اثر تاریخی در تاریخ 16 آبان 1379 با شماره‌ی ثبت 2830 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کاروانسرای تاجوانچی (سرای اتحاد )در بخش غربی حمام حاج صالح سقز قرار دارد. هرچند تنها بخشی از ضلع شمالی این اثر تاریخی باقی‌مانده است اما به خوبی می‌توان طرح آن را که در دو طبقه، متشکل از حیاطی مستطیل شکل، ستون‌های استوانه‌ای آجری، پایه‌ ستون‌های مربعی آجری، آب‌نمایی در مرکز حیاط و حجره‌ها و اتاقک‌هایی در پیرامون بوده است، مشاهده کرد.

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان سقز

آدرس مناطق گردشگری شهرستان سقز

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان سقز