سنگ نوشته قیرخ‌ قیزلار (کتیبه میخی اورارتوئی نشتبان) در دره قراکوه، روستای نشتبان واقع شده است و به خط میخی اورارتویی، روی صخره‌ای به ابعاد 106 در 75 سانتی متر کنده شده است. در این کتیبه که مربوط به آرگیشتی، پسر روسا است، به تصرف سرزمین‌های گیردو، گیتو هانی و توایشدو اشاره شده است. تعدادی سنگ‌افراشت در نزدیکی کتیبه دیده می‌شود و در شمال آن‌ها نیز، یکی از 21 قلعه‌ای که شاه اورارتویی فتح کرده است، قرار دارد.

سنگ‌نوشته رازلیق در روستای رازلیق، از توابع شهرستان سراب جای گرفته و با خط میخی اورارتویی بر کوه بلندی از سلسله کوه‌های شمال سراب نوشته شده است. با ابعاد 80 در 120 سانتی‌متر، این کتیبه شامل 16 سطر می‌شود و به آرگیشتی دوم، پادشاه اورارتو مربوط است. نوشته‌های کتیبه رازلیق به پیروزی در جنگ و تسخیر سرزمین‌های آرهوفشولو، بوقو، گیردو، گیتوهانی، توایشدو و روتومنی اشاره دارد.

پل گاودوش آباد اوغان با قدمتی که به دوره صفوی بازمی‌گردد در میان روستاهای گاودوش آباد و اوغان واقع شده است. این پل 31 متر طول،6 متر عرض  5.4 متر ارتفاع و 3 دهنه دارد.

پل در 24 تیر 1382، با شماره‌ی 9183 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

چهارطاق ساسانی آغمیون در 9 کیلومتری شمال شرق سراب‌ و در سمت راست جاده طاران به آغمیون قرار دارد.

 چهارطاقی آغمیون,در ابتدا به‌عنوان آتشکده مورد استفاده قرار می‌گرفت و در گذر زمان به امامزاده تبدیل شد. درون این چهارطاق گوری جای دارد که در بین اهالی محل، به امامزاده حسن مشهور است.

اثر در 1 فروردین 1347 با شماره‌ی ثبت 794 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کوه بزقوش (کوه بزکش) به‌صورت شرقی غربی، در جنوب شهرستان سراب و شمال شهرستان میانه و در میان رودهای آجی چای و شهر چای واقع شده است. این ارتفاعات شامل کوه‌هایی با شیب ملایم می‌شود که سنگ‌های آن‌ها از غبارهای آتشفشانی مربوط به کوه‌های سبلان و سهند حاصل شده‌اند. دو قله با نام‌های آغ داغ و قیسیر به ارتفاع‌های 3306 متر و 3100 متر از مرتفع‌ترین نقاط بزقوش هستند.

منطقه گردشگری آغمیون سهزاب با مساحت بیش از 50 هکتار,در فاصله 10  کیلومتری شمال شرقی سراب، در مسیر جاده سراب اردبیل واقع شده است.

با توجه به وجود جذابیت‌های طبیعی و پتانسیل‌های گردشگری، منطقه گردشگری آغمیون سهزاب در سال 1388، به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شد.

 روستای اردها در 20 کیلومتری جنوب‌شرقی سراب قرار دارد و در دامنه کوه بزقوش و مجاورت باغ‌های طبیعی واقع شده است. از جذابیت‌های این منطقه می‌توان به طبیعت چشم‌نواز با باغ‌های میوه مانند گردو و زردآلو، چشمه آب گرم و رودخانه نسبتا پر‌آبی اشاره کرد که از ارتفاعات بزقوش سرچشمه می‌گیرد.

موزه مردم‌شناسی عشایر آذربایجان به‌ عنوان اولین موزه عشایر ایران,درشهرستان سراب واقع شده است.موزه در ساختمان قدیمی حمام جلال سراب که به دوره قاجار تعلق دارد,با مساحتی حدود 650 متر مربع برپا شده است.

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان سراب

آدرس مناطق گردشگری شهرستان سراب

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان سراب