منطقه داماش در دامنه رشته کوه‌های البرز در جاده رشت به تهران و بین لوشان و منجیل واقع شده است. این روستا در دهستان جیرنده از توابع بخش عمارلو شهرستان رودبار محسوب می‌شود و در 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار قرار دارد.

داماش از شمال به روستای صیقلده خورگام، از جنوب به زمین‌ها و مراتع روستاهای گزنه چاک و قوشه لانه خورگام، از شرق به اراضی جنگلی و مراتع و از غرب به جنگل شینه چاک و مراتع لاباربن محدود می‌شود.

روستا با ارتفاع 1800 متری از سطح دریا از روستاهای بسیار مرتفع استان گیلان است که نسبت به دیگر نقاط این استان، خشک‌تر و پوشش گیاهی گسترده‌تری دارد.

 داماش از ترکیب دو کلمه دا و ماش تشکیل شده و در گویش کرمانجی به ‌معنای به کسی ماش داده است می باشد.

داماش، اقلیمی نیمه مرطوب و معتدل دارد و گیاهانی مانند سوسن چلچراغ، اقطی، گزنه، بنفشه، انواع سرخس، گل قاصد، شبدر وحشی و سرخ ولیک در آن می‌رویند. گل سوسن چلچراغ، یکی از نادرترین گونه‌های گیاهی است که برای رشد به یک محیط خشک و آفتابی در کنار خاک قابل نفوذ نیاز دارد و این شرایط رشد برای این گل در داماش فراهم است.

روستای استخرگاه از توابع بخش رحمت آباد بلوکات، در شهرستان رودبار محسوب می‌شود. این روستا در 75 کیلومتری شهر رشت, 35 کیلومتری جنوب شهرستان رودبار در دامنه کوه های درفک و در دل جنگل‌های سرسبز  گیلان  قرار دارد.

علت نامگذاری روستای استخرگاه وجود دو استخر زیبای طبیعی است که در ضلع شرقی و غربی آن قرار گرفته‌اند. به‌ واسطه وجود این دو استخر در تمام فصل‌های سال، به‌خصوص در ساعات ابتدایی روز، این روستا در زیر مه  فرو می‌رود. هر دو استخر در ملک شخصی اهالی روستا قرار دارد و برای بازدید از آن‌ها باید هماهنگ کنید.

یکی از استخر‌ها در حیاط خانه‌‌ای  با قدمت 100 سال قرار دارد که از سال‌هایی دور باقی‌ مانده است.

غار دربند رشی در جنوب روستای رشی در بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار و در ارتفاع حدود 750 متری از سطح دریا واقع شده‌ است.

این مکان‌ باستانی شامل غار بزرگ کویل گر با طول تقریبی 60 متر و غار جوکویله با طول تقریبی 30 متر است که دهانه‌ هر دو در سمت جنوب قرار دارد.

غار دربند رشی تنها غار شناخته شده با بقایای باستان‌شناختی دوره پارینه سنگی قدیم در کشور به حساب می‌آید.

سی دشت منطقه‌ای ییلاقی در ارتفاع 1008 متری از سطح دریا است که در دامنه قله درفک ,30 کیلومتری شهر رستم آباد قرار دارد.

پوشش گیاهی سی دشت منحصر‌به‌فرد است و در تمام منطقه، درختان بلوط، آزاد،راش و… دیده می‌شود و در برخی مناطق نیز درخت‌های سیب، آلوچه، ازگیل، فندوق و گردو به چشم می‌خورد.

این ییلاق به ‌دلیل قرارگیری در دامنه درفک و منطقه کوهستانی، زمستان‌هایی سرد و برفی دارد که رفت و آمد را بدون تجهیزات به این منطقه غیر‌ممکن می‌کند.

ییلاق سلانسر در ارتفاع 1200 تا 1450 متری از سطح دریا,در 15 کیلومتری رودبار و‌ 12  کیلومتری غرب شهر رستم‌آباد قرار دارد.

سل در گویش محلی، به‌معنای آبگیر و مرداب است و سلانسر به منطقه‌ای اشاره دارد که در گذشته، مشرف به تعدادی آبگیر بوده است.

ییلاق سلانسر، از لحاظ تاریخی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. بقایای قلعه‌ لشگرگاه مربوط  به سده‌های 5 تا 7 هجری قمری در این منطقه واقع شده است.

ییلاق از هیچ‌گونه امکانات رفاهی نظیر آب لوله کشی، برق و… برخوردار نیست و آب آن توسط چشمه‌ای تامین می‌شود که در خود منطقه‌ واقع شده است. در این ییلاق ساکنان دائمی یافت نمی‌شوند.

چشمه‌ سنگرود از دو چشمه تشکیل شده که در فاصله بسیار کمی از یکدیگر جاری شده‌اند. در یکی از چشمه‌ها، به نام چشمه آب گاز، آب سرد و گازداری وجود دارد و در چشمه دیگر که به چشمه کولور شهرت دارد، آب گرمی با خواص درمانی از دل کوه می‌جوشد.

چشمه‌ آب گاز با طول 4، عرض 2.5 و عمق0/5 متر در ارتفاع 1200 متری واقع شده است. آب چشمه پس از ادامه مسیر در بستر آهکی و پشت سرگذاشتن جنگل‌های اطراف، به رودی  در اعماق دره می‌ریزد.

چشمه‌ کولور، چشمه‌ای مثلثی شکل است که آب آن به میزان 5 لیتر در ثانیه با فشار از بستر حوضچه می‌جوشد. آب چشمه مانند آبشاری پلکانی به پایین تپه‌ای سرازیر می‌شود که در بالای آن قرار دارد. بستر این چشمه از رسوب‌های کرباته‌ ورقی تشکیل شده است.

املاح بسیار زیادی در این چشمه وجود دارد .این ویژگی از یک سو، باعث می‌شود آب آن خاصیت درمانی پیدا کند و برای بهبود و تسکین دردهای روماتیسمی، استخوانی، پوستی، گوارشی و … مفید باشد و از سوی دیگر در مسیر حرکت آن، حوضچه‌های رنگی متعددی تشکیل شود, به‌گونه‌ای که حتی در کنار جاده‌ منتهی به چشمه نیز می‌توانید این حوضچه‌ها را ببینید.

یکی دیگر از جذابیت‌های این چشمه، وجود رنگ‌های متعدد در صخره‌ها و دیواره‌های اطراف آن است.

هم چنین در بالای چشمه حوضچه‌ آب گرمی وجود دارد که می‌توانید در آن آب‌تنی کنید.

قله درفک ( بام گیلان ) با 2700 متر ارتفاع, در 27 کیلومتری شمال شرقی شهرستان رودبار، دهستان دشتویل قرار دارد.

بر روی قله یک غار یخی به طول 100 متر وجود دارد که آب شرب مردم را تامین می‌کند.

دهانه غار بسیار تنگ است و ورود به آن بدون تجهیزات یخ‌نوردی ممکن نیست.

آبشار کلشتر با بیش از 20 متر ارتفاع ,در جنوب غربی شهرستان رودبار و در روستای کلشتر واقع شده است. از این آبشار به‌عنوان یکی از زیباترین آبشارهای گیلان یاد می‌شود و دسترسی به آن آسان است.

چشمه آب گرم ماستخور در دهکده‌ی ماستخور واقع در 5 کیلومتری شهر رودبار و غرب سد منجیل جای دارد.

تپه مارلیک ( چراغعلی تپه) یکی از پنج تپه باستانی است که در دره گوهررود در اطراف رودبار واقع شده‌اند.

طبق گفته‌های باستان‌شناسان، این تپه به فرمانروایانی تعلق داشته که در اواخر هزاره دوم و آغاز هزاره اول پیش از میلاد بر این ناحیه حکومت می‌کردند.

مهم‌ترین اثر یافت شده در این تپه جام طلایی مارلیک نام دارد.تپه‌های زینب بیجار، پیلاقلعه، دوربیجار و جازم کول، نام‌های سایر این تپه‌ها هستند.

دریاچه یسان(ویستان ,بره سر) برخلاف برخی از دریاچه‌های شمال کشور که بر اثر احداث سد خاکی به وجود آمده‌اند، بر اثر زلزله و به‌ شکل طبیعی شکل گرفته است.

وسعت دریاچه به 4 هکتار می‌رسد و طولی در حدود 230 متر دارد. آب دریاچه از آب‌های سطحی، چشمه‌های زیرزمینی و کوهستان‌های اطراف تامین می‌شود و در همه فصول سال پرآب است.

دریاچه یسان در منطقه خورگام رودبار و در نزدیکی روستای بره سر قرار دارد که فاصله روستا تا رودبار 55 کیلومتر و تا دریاچه حدود 2 کیلومتر است.

علاوه بر گل‌های وحشی لاله و گل گاو زبان, گونه کمیابی از گل سوسن چلچراغ در اطراف دریاچه می‌روید که تنها در ماه‌های اردیبهشت و خرداد قابل رویت است.

گونه‌های مختلفی از پرندگان، حیوانات، آبزیان و حشرات نیز در اطراف دریاچه زندگی می‌کنند که از آن جمله می‌توان به تیهو، بلدرچین، کبک، قمری، موش خرما، گراز و روباه اشاره کرد.

غار اسپهبدان در روستای شاه شهیدان از توابع دهستان خورگام، بخش خورگام، شهرستان رودبار واقع شده است. قدمت این غار به عصر آهن بازمی‌گردد.

غار در 27 اسفند 1386 با شماره‌ی ثبت 22522 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منطقه حفاظت‌شده سیاهرود در 35 کیلومتری شمال شرقی شهرستان رودبار واقع شده است. با 28289 هکتار مساحت، این منطقه کوهستانی شامل عرصه‌های جنگلی متراکم و پراکنده، اراضی مرتعی و اراضی کشاورزی وسیع، دره‌های عمیق و پرآب، مناطق صخره‌ای، چشمه‌سارهای متعدد و رودخانه‌های دایمی می‌شود.

از برخی گونه‌های جانوری مهم در این منطقه می‌توان به گربه وحشی، پلنگ، خرس قهوه‌ای، مارال، گراز، شوکا، تشی، شغال و راسو اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی منطقه سیاهرود، سوسن چلچراغ نام دارد که با شهرتی جهانی، از ارزشمندترین گونه‌های گیاهی ایران است.

منطقه ییلاقی خورگام در حدود 40 کیلومتری شهرستان رودبار، در منطقه‌ی عمارلو و در ارتفاعی بالاتر از 2000 متری سطح دریا قرار دارد.

خورگام به معنای جای پای خورشید یا مانند خورشید است.

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان رودبار

آدرس مناطق گردشگری شهرستان رودبار

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان رودبار