تنگ بهرام چوبین تنگه‌ای کم عرض و مرتفع با موقعیت استراتژیک در دامنه کبیرکوه و در مجاورت روستای ارمو,در ضلع غربی مسیر جاده دره شهر به پلدختر است.

آثار به جا مانده عمدتا شامل قلعه‌ای از سنگ و گچ و پلکان بر دیواره‌های سنگی است. همچنین این مجموعه دارای چهار آب‌انبار سنگی و ناودانک‌های ارتباطی برای نگهداری آب شرب به مدت طولانی است.

شهر باستانی سیمره با مساحت حدود 200 هکتار,در حاشیه شرقی شهرستان دره‌شهر، غرب رودخانه سراب و در دامنه کبیرکوه واقع شده است.

این شهر باستانی بزرگ‌ترین محوطه تاریخی استان ایلام است که قدمت آن به 1400 سال پیش, به اوایل قرون اسلامی و اواخر دوران ساسانی بازمی‌گردد.

این شهر با نام‌های متعددی مانند ماداکتو، مهرجان‌کده، مهرجان‌قذق و مهرگان‌کده شناخته می‌شود.

پل گاومیشان متعلق به دوره ساسانیان,در 30 کیومتری شهرستان دره شهر و در مرز بین دو استان لرستان و ایلام، بر روی رودخانه سیمره واقع شده است.

رود سیمره با 755 کیلومتر,یکی از سرشاخه‌های مهم رود کرخه محسوب می‌شود و در 25 کیلومتری جنوب شرقی کرمانشاه, از به هم پیوستن رودخانه قره سو و گاماسیاب شکل می‌گیرد.

بعد از گذر از کرمانشاه رودهایی مثل هلیلان، کرند و رودماهی با آن یکی می‌شوند تا سیمره وارد استان لرستان بشود.

رودخانه سیمره در استان لرستان در یک بستر سنگی و عمیق و در کنار کبیر کوه به مسیرش ادامه می‌دهد و رودهای دیگری مثل کشکان، غزال رود، زال، هرو و خرم‌آباد به آن ملحق می‌شوند.

در طول مسیر آبشاری به ارتفاع 43 و عرض 3 متر شکل می‌گیرد.

ده‌ها رودخانه کوچک و بزرگ دیگر هم به سیمره می‌پیوندند که از جمله آن‌ها می‌توان به سراب کلان، چناره، گنجه، کلم و سیکان اشاره کرد.

قلعه شیخ مکان پور اشرف در حدود 6 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دره‌شهر,در مسیر جاده‌ای دره‌شهر به پل‌دختر,روستای شیخ مکان واقع شده است.

این قلعه با نام‌های دیگری مثل قلعه شیخ‌مکان، قلعه میر محمدخان اشرف‌العشایر و قلعه میر محمدخان پور اشرف هم معروف است.

قلعه در سال 1335 هجری قمری به دستور میر سید محمدخان پور اشرف حاکم وقت منطقه در دوره قاجار ساخته شده است.

قلعه میرغلام هاشمی(دژ میرغلام هاشمی,قلعه سیکان) متعلق به اوایل دوره پهلوی, در روستای هاشم آباد، از توابع شهرستان دره شهر واقع شده است.

قلعه در تاریخ 16 مهر 1379 با شماره‌ی ثبت 2794 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قلعه سه ‌کسان(قلعه سه کسون) یکی از بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین قلعه‌های دوره ساسانی اسلامی در منطقه, در جنوب غربی شهرستان دره شهر,بر روی ارتفاعات صخره‌ای حد فاصل ارتفاعات کبیرکوه و دشت دره‌ شهر قرار دارد.

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان دره شهر

آدرس مناطق گردشگری شهرستان دره شهر

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان دره شهر