آبشار آسیاب خرابه در شهرستان جلفا, 27 کیلومتری هادی شهر واقع شده است.این آبشار درون دره و بین صخره‌ها در نزدیکی آسیابی قدیمی قرار دارد و به همین دلیل به آبشار آسیاب خرابه شناخته می‌شود. در زبان ترکی آذری به این مکان خارابا دييرمان گفته می‌شود.

ارتفاع آبشار اصلی آسیاب خرابه حدود 15 متر است. آب این آبشار از چشمه‌ای تامین می‌شود که از کوه کیامکی، یکی از کوه‌های بلند منطقه دیزمار غربی ارسباران و شهرستان مرند و بخش زنوز سرچشمه می‌گیرد.

رود ارس از ارتفاعات هزار برکه در جنوب ارزروم، در کشور ترکیه سرچشمه می‌گیرد و از نزدیکی دوالو تا قره دونی در مرز ایران جریان دارد. طول این رودخانه نزدیک به 1072 کیلومتر است و با حرکت از غرب به شرق، از استان‌های اردبیل، آذربایجان‌غربی و آذربایجان شرقی می‌گذرد. عریض‌ترین نقطه رودخانه در نزدیکی شهر جلفا قرار دارد که در آن پهنای رود به بیش از 200 متر و عمق آن به بیش از 4 متر می‌‌رسد. این رودخانه دائمی در تمام فصول سال پر آب است.

دریاچه سد ارس  بزرگ‌ترین دریاچه پشت سد در ایران ,در فاصله 40 کیلومتری شهرستان جلفا، در مرز ایران و جمهوری آذربایجان و پشت سد ارس واقع شده‌ است. این دریاچه 145 کیلومتر مربع وسعت دارد و عمق آن به‌طور متوسط برابر با 20 متر است. دریاچه سد ارس دارای انواع زیادی از ماهیان آب شیرین است. همچنین این دریاچه یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های غاز پیشانی سفید در دنیا محسوب می‌شود.

کلیسای سنت استاپونس  در محلی به نام قزل وانگ یا صومعه سرخ در شهرستان جلفا واقع شده است.

کلیسای سنت استپانوس یکی از مهمترین کلیساهای ایران محسوب می‌شود که به نام یکی از مبلغان مسیحیت، نام‌گذاری شده است. این کلیسا بعد از قره کلیسا دومین کلیسای مهم ارمنیان کشور است.

کلیسای چوپان با قدمتی که به قرن 16 میلادی بازمی‌گردد، در 5 کیلومتری غرب شهر جلفا و در ساحل رود ارس واقع شده است. مردم محلی از این کلیسا با نام ناخیرچی یاد می‌کنند. طبق برخی روایات، این کلیسا محل عبادت چوپانان ارمنی ساکن در روستاهای پیرامون دره شام بوده و در سال 1836 میلادی بازسازی شده است.

روستای تاریخی اشتبین  (اوشتبین) که مربوط به دوره‌ صفوی است, از توابع بخش سیه‌رود و دهستان نوجه‌مهر در شهرستان جلفا محسوب می‌شود. این روستا در کنار رودخانه‌ مرزی ارس واقع شده و به ماسوله‌ آذربایجان شهرت دارد.

روستا در تاریخ 17 خرداد 1379 با شماره ثبت 2692 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

حمام کردشت در  روستای کردشت در بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده است. این حمام تاریخی مربوط به دوره صفویه و شاه عباس است که با معماری اصیل و سنتی خود یكی از زیباترین حمام‌های منطقه محسوب می شود.

 این اثر تاریخی در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کاروانسرای خواجه نظر با قدمتی که به دوره صفوی بازمی‌گردد، کنار رودخانه ارس و پل ضیا‌الملک واقع شده است.

برخلاف اکثر کاروانسراهای عباسی، این بنا شامل حیاط مرکزی و سه ایوان در سه طرف حیاط می‌شود.

کارونسرای خواجه نظر جلفا در 17 اسفند 1381، با شماره ثبت 7744  به ثبت رسید. این بنا امروزه میزبان موزه زنده سفال و سرامیک ارس است.

موزه و حمام تاریخی جلفا در جنوب شرقی شهر جلفا ، حدفاصل گمرک و تاسیسات راه‌سازی واقع شده است.

حمام جلفا با مساحتی در حدود 500 متر مربع,یکی از بزرگترین حمام های تاریخی ایران است و تاسیسات وسیعی مانند رختکن، سربینه، گرم خانه و صحن دارد.

برج هشت ضلعی دوزال (مقبره امامزاده شعیب) با قدمتی که به اواخر قرن هفتم هجری و دوره حکومت ایلخانی بازمی‌گردد، در فاصله 65 کیلومتری جلفا و در روستای دوزال واقع شده است.

این اثر در آبان 1362، با شماره 1654 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آبشار ماهاران در نزدیکی روستای قشلاق، در پناهگاه حیات وحش کیامکی قرار دارد و در دامنه شمالی کیامکی داغ و در جنوب شرقی لیوارجان واقع شده است. این آبشار 15 متر ارتفاع دارد و در دره‌ای زیبا به نام دره ماهاران جای گرفته است.

منطقه حفاظت‌شده مراکان خوی اولین منطقه حفاظت‌شده کشور با بیش از 100 هزار هکتار مساحت است. 56 درصد این منطقه در آذربایجان غربی و 44 درصد آن در آذربایجان شرقی قرار دارد. 239 گونه گياهی، 27 گونه پستاندار، 128 گونه پرنده و 20 گونه خزنده در این منطقه وجود دارد.

پارک ملی کنتال با 7 هزار هکتار وسعت، در شمال استان آذربایجان شرقی و در مرز بین‌المللی ایران با جمهوری ارمنستان واقع شده است. پوشش گیاهی منحصر‌به‌فرد، گونه‌های متنوع جانوری و قرارگیری در ساحل رود ارس این منطقه را حائز اهمیت کرده‌اند. این پارک ملی بخشی از پناهگاه حیات وحش کیامکی محسوب می‌شود.

کلیسای سنت استاپونس:17 کیلومتری غرب جلفا، 3 کیلومتری کرانه جنوبی رودخانه ارس

کلیسای چوپان:5 کیلومتری غرب جلفا، ساحل رود ارس

حمام کردشت:70 کیلومتری جلفا، روستای كردشت

کاروانسرای خواجه نظر:جلفا، جاده کلیسا، پارک درنا

موزه و حمام تاریخی جلفا:جلفا، جنب اداره گمرک

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان جلفا

آدرس مناطق گردشگری شهرستان جلفا

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان جلفا