کوه 2220 متری آربابا در جنوب بانه واقع شده و مربوط به دوره‌ی دوم زمین‌شناسی است. پارک کوهستانی دوکانان و پارک کوهستانی پیرمراد در دامنه این کوه  واقع شده اند.

کوه آربابا در فرهنگ مردم بانه اهمیت خاصی دارد و از آن و شخصیت آربابا در اشعار و قصه‌های کردی نام برده شده است. همچنین زیارتگاه پیرمراد، به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مذهبی شهر در دامنه این کوه قرار دارد.

دریاچه سد بانه در مسیر جاده سقز به بانه، در فاصله 10 کیلومتری شهر بانه قرار دارد.

روستای شوی در 7 کیلومتری شمال غرب بانه، در دشت شوی قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین روستاهای این منطقه به ‌شمار می‌رود.

چشم‌اندازهای زیبای کوهستانی و جنگلی و رودخانه‌ پرآب روستای شوی آن را به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل کرده است. همچنین قرآن مسجد روستای شوی اهمیت زیادی دارد. این قرآن 344 صفحه‌ای، با قدمتی که به دوره زندیه بازمی‌گردد، از نفیس‌ترین قرآن‌های استان کردستان به حساب می‌آید.

غار شوی با 267 متر طول, در روستای شوی، 12 کیلومتری بانه و نزدیکی مرز ایران و عراق قرار دارد. این غار در سال 1347 توسط کوهنوردان استان فارس کشف شد. ارتفاع دهانه غار با حدود 1 متر و عرض کمتر از 2 متر, کوچک است و برای ورود به آن می‌بایست به‌صورت خمیده حرکت کرد.

برای پیمایش غار به تجهیزات مخصوص غارنوردی نیاز دارید.

روستای جنگلی کوهستانی نجنه (تفرجگاه نجنه) در حدود 40 کیلومتری شهرستان بانه واقع شده است.این منطقه به دلیل وجود چشمه‌سارهای پرآب به یکی از سرسبزترین نقاط کردستان تبدیل شده است.

روستای سبدلو در 5 کیلومتری شمال شرقی شهرستان بانه واقع شده است.این روستا از هر سو با جنگل های انبوه می باخی، کونه گورگ، هه واری خاتوایشی، تخت پاناوان، برده ره شان و کانی شیلان  احاطه شده است.

تفرجگاه سورین در 12 کیلومتری جنوب شرقی بانه و در مسیر جاده بانه به مریوان واقع شده است. این منطقه از لحاظ پوشش جنگلی، پرتراکم‌ترین نقطه شهرستان بانه به ‌شمار می‌رود.

روستای نژو در فاصله 12 کیلومتری شمال غرب بانه، در دامنه کوه قلا و در دل جنگل‌های انبوه بلوط جای گرفته است.

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان بانه

آدرس مناطق گردشگری شهرستان بانه

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان بانه