مقبره شیخ شهاب‌الدین اهری با قدمتی که به دوره صفویه بازمی‌گردد، مدفن شیخ شهاب‌الدین، عارف قرن هفتم هجری قمری است.

موزه عرفان و ادب در تالار اصلی مقبره دایر است. مقبره و موزه ادب و عرفان در داخل بوستانی با همین نام قرار دارند.

کاروانسرای گویجه بل اهر (کاروانسرای شاه عباسی اهر، کاروانسرای گوئجه بئل و کاروانسرای گویچه ‌بیل ) با قدمتی که به دوره صفوی بازمی‌گردد، در فاصله 24 کیلومتری شهرستان اهر واقع شده است.

قلعه نودوز (قلعه نقدوز,قلعه داغ ) یکی از قلعه‌های تاریخی منطقه ارسباران در شهرستان اهر به‌ شمار می‌رود. این قلعه در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهر اهر، در روستای نقدوز، بر فراز قله کوهی مرتفع و مشرف بر رودخانه اهرچای قرار دارد. ارتفاع برج این قلعه 11 متر برآورد می‌شود.قدمت این قلعه را كه برای مقاصد نظامی ساخته‌اند و بر كوهستان‌های اطراف خود تسلط كافی دارد، ظاهرا منسوب به دوره ساسانی می‌دانند.

اثر در 25 اسفند 1345، با شماره‌ی ثبت 628 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کوه شیور با 2650 متر ارتفاع، در فاصله 20 کیلومتری شمال اهر واقع شده و از هر نقطه شهر می‌توان آن را مشاهده کرد. دو قله شیور را مردم محلی قاباخ قلعه و دالی قلعه نامیده‌اند و می‌گویند آن دو قله، پسر و دختری عاشق بودند که توسط جادوگری کینه‌تور به صورت سنگ درآمدند.

به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و استراتژیکی، شیور در گذشته به‌ عنوان قلعه یا دژ مورد استفاده قرار می‌گرفت.

سد ستارخان در 15 کیلومتری غرب شهر اهر، بر روی رودخانه‌ اهرچای احداث شده است.

گونه‌های متنوعی از آبزیان در دریاچه پشت سد پرورش یافته‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ماهی سفید رودخانه‌‌ای، کفال، کپور، زرد پر، نوعی خرچنگ، میگو و ماهی سوف اشاره کرد.

رودخانه اهرچای با 240 کیلومتر طول، یکی از رودخانه‌های مهم آبریز رود ارس در شمال شرقی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود و از ارتفاعات پيرسقا سرچشه مى‌گيرد. این رود پس از عبور از دهستان اوزمدل، حومه شهر اهر و نزديکى آبادى لر در دهستان ورگهان، به رودخانه قره‌سو می‌پیوندد.

گونه‌های متعددی از ماهی‌ها از جمله سیاه ماهی، ماهی سفید جویبار و زرده پر در این رودخانه زندگی می‌کنند.

تالاب دیب سیز در 25 کیلومتری شرق اهر و 2 کیلومتری جنوب روستای قشلاق شاهوردی واقع شده است.این تالاب دائمی، به‌صورت شمالی و جنوبی است و با قرارگیری در ارتفاع 1360 متری از سطح دریا، حدود 500 متر طول و 300 متر عرض دارد و محل اتراق پرندگان مهاجر آبزی محسوب می‌شود. روی این تالاب دیواره‌ای خاکی به نام سد قشلاق شاهوردی ایجاد کرده‌‌اند و از آب آن برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود.

تالاب قوچ گلی با طول و عرض 180 متر در مسیر قله قوشاداغ، در شمال اهر و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا واقع شده است. عمق تالاب در عمیق‌ترین قسمت به 2 متر می رسد. آب شیرین و زلال تالاب از ذوب یخچال‌ها و برفچال‌های بخش شمالی قله تامین می‌شود.

منطقه حفاظت‌شده یاری قاری با 71442 هکتار وسعت، در حوزه استحفاظی شهرستان‌های اهر، سراب و هریس، در شرق استان قرار دارد. این منطقه از شرق به منطقه شکار ممنوع انزان و کوه سبلان متصل شده است، از جنوب به رشته‌کوه‌های بزقوش منتهی می‌شود و در شمال با جنگل‌های ارسباران و پناهگاه حیات وحش کیامکی ارتباط اکولوژیکی دارد. موقعیت جغرافیایی، تعدد چشمه‌ها و وضعیت اقلیمی موجب افزایش تنوع زیستگاهی و پراکنش گونه‌های گیاهی و جانوری در این منطقه شده‌اند.

پستاندارانی از قبیل پلنگ، قوچ و میش وحشی، سیاه‌گوش، خرس قهوه‌ای، گرگ و … در این منطقه زندگی می‌کنند و انواع مختلفی از جوندگان و پرندگان از راسته شاهین‌سانان و از تیره قوشیان در آن شناسایی شده‌‌‌اند.

تالاب یوسفلو در فاصله 33 کيلومترى شرق اهر، در نزدیکی روستای یوسفلو قرار دارد. علاوه بر پرندگان بومی، این تالاب محل زندگی پرندگان غیربومی مهاجری است که برای گذر از دوران سرما در مسیر کوچ خود، در تالاب اتراق می‌‌کنند.

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان اهر

آدرس مناطق گردشگری شهرستان اهر

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان اهر