کندوان یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای صخره‌ای است که در دل صخره‌های کله قندی, دامنه‌های کوه آتش‌فشانی سهند و در کنار رودخانه کندوان جای گرفته است. کوهستانی بودن منطقه سبب ایجاد جویبارهایی در سطح مناطق شیب‌دار شده است که به‌ سمت دره حرکت می‌کنند و سرشاخه‌های اولیه این رودخانه را تشکیل می‌دهند. در اطراف روستا مراتع سرسبز زیبایی وجود دارد که عشایر زیادی را به آن جا می‌کشاند. سراسر شرق دره را نیز درختان بید كوهستانی، گردو، نارون و بادام تشكیل می‌دهد.

(صخره‌های کله قندی در اثر فعل و انفعالات آتش‌فشانی کوه‌های سهند ایجاد شده‌اند. توده‌ها و گدازه‌های مذاب آتشفشانی، به‌وسیله باد، برف و باران در طی هزاران سال متمادی شکل گرفته و به فرم خانه های سنگی درآمده است.)

قلعه هلاکوخان در شرق دریاچه‌ ارومیه، در جزیره‌ اسلامی واقع شده است.در مسیر قلعه آب‌انبارهای زیادی وجود دارد که در دل کوه، به شکل عجیبی ساخته شده‌اند. در کنار این آب‌انبارها نیز جوی‌های آبی دیده می‌شود که هنگام بارندگی، آب را به سمت آب‌انبارها هدایت می‌کنند تا آب مورد نیاز در تمامی فصول سال تامین شود.

سه طرف قلعه را پرتگاه‌های خطرناک احاطه کرده‌اند که این موقعیت، موجب نفوذناپذیری قلعه شده است.

 قلعه هلاکوخان در 27 اسفند 1386، با شماره‌ ثبت 22591 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

روستای حیله‌ور در 44 کیلومتری جنوب غربی تبریز در شهرستان اسکو واقع شده است.

حیله‌ور روستایی است که در در دل زمین کنده شده و به‌صورت زاغه‌هایی دست‌کند و زیبا هستند. این خانه‌ها در نگاه اول قابل دیدن نیست و برای همین استتار و مخفی بودن که شاید به خاطر پنهان بودن از دید دشمنان و بیگانگان این‌گونه ساخته شده‌اند، به حیله‌ور معروف شده است. روستا در حال حاضر متروک و خالی از سکنه است.

قلعه هلاکوخان:شرق دریاچه ارومیه، شهرستان اسکو، جزیره‌ی اسلامی، نزدیکی روستای آق گنبد

روستای حیله ور:شهرستان اسکو، 15 کیلومتری شهر اسکو، نرسیده به روستای توریستی کندوان، روستای حیله ور

 

 

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان اسکو

آدرس مناطق گردشگری شهرستان اسکو

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان اسکو