ینگجه دهستانی زیبا در شرق شهرستان آذرشهر است  و 1860 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. آثار باستانی زیادی در ینگجه وجود دارد که از مهمترین آنها می‌ توان به غار قدیمی ینگجه واقع در ورودی آن اشاره کرد، همچنین سنگ نوشته‌ های قدیمی که نوشته ‌های مذهبی دارند از آثار تاریخی منطقه به شمار می روند.

قیرمیزی گؤل از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ینگجه بخش حومه در شهرستان آذرشهر واقع شده‌ و از بخش مرکزی شهرستان آذرشهر نزدیک به 2 کیلومتر فاصله دارد. حمام قیرمیزی گؤل از آثار باستانی دوره قاجار است که به ثبت آثار ملی ایران نیز رسیده است.

غار قدمگاه که توسط ایرانیان باستان برای مراسم آیین میترا مورد استفاده قرار می گرفت، در بالادست گورستان قدمگاه در نزدیکی روستای بادامیار از توابع آذرشهر قرار دارد. این مکان به‌ صورت غاری مخروطی شکل با قطر 15 متر,در دل صخره سنگی کوه کنده شده و قبل از آیین زرتشت به ‌عنوان معبد مهر از آن استفاده شده است.

قدمت این غار دست کند را دوازده هزار سال تخمین زده اند. این مکان که قبلا معبد آیین مهر بود، در دوران مختلف تاریخ، استفاده های متعدد دیگر نیز داشته است، از جمله گاهی سنگر و محلی امن برای نیروهای رزمی بود و گاه مکان عبادت دراویش. همچنین در قرون 6 تا 8 هجری قمری به ‌عنوان تکیه عرفا و دراویش مورد استفاده قرار گرفته و سپس به ‌عنوان مسجد از آن بهره برداری شده است.

در قبرستان قدمگاه شیوخ دوران صفوی دفن شده که بر روی برخی سنگ‌ قبرهای آن، تاریخ 809 و 901 هجری قمری دیده می ‌شود.

دربند الوانق،در روستای الوانق در 32 کیلومتری جنوب غربی آذرشهر واقع شده است. طول این دربند تقریبا 3 کیلومتر است و در ابتدای آن چشمه ای جوشان با آب زلال و گوارا قرار دارد.

در غرب آذرشهر تپه‌ های قرمز رنگی به نام قیزیل داغ (کوه طلا) است که آبهای گازدار,در ردیف آبهای درمانی ,از آن خارج می شود.

این چشمه زلال و معدنی در بالای کوه نسبتا مرتفع ,با فشار متوسط گاز از دل زمین می جوشد و دمای آن تقریبا در فصل سرما و گرما تا حدودی ثابت است و چندان تغییر نمی کند.

حمام چهار سوق آذر شهر از آثار دوره قاجار است ولی از تاریخ دقیق ساخت و بانی و معمار آن مدارک موثقی در دست نیست. این حمام به حمام چارچی نیز معروف است.

اثر در 14 مرداد 1382 با شماره ثبت 9417 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

طاق چهارسوق که متعلق به عصر صفوی است و دارای ستونهای زیبای چوبی می باشد در نزدیکی حمام قرار دارد.

چشمه تاپ تاپان در 5 کیلومتری آذرشهر در مسیر جاده آذرشهر عجب ‌شیر از زمین می جوشد. آب این چشمه که از دل آتشفشان خاموش سهند بیرون می زند به صورت طبیعی حوضچه و کانال هایی برای خود ایجاد کرده است. در اطراف این چشمه نهشته‌ های تراورتن و رسوبات اکسید آهن رسوب کرده است. آب چشمه در ردیف آب های کربنات کلسیم ولرم قرار دارد.

آب م‍‍ع‍دن‍‍ی چشمه ت‍‍اپ ت‍‍اپ‍‍ان ق‍‍اب‍ل آشامیدن ن‍ی‍س‍ت ول‍‍ی ب‍رای ال‍ت‍ی‍‍ام درده‍‍ای ع‍ض‍لان‍‍ی، مف‍ص‍ل‍‍ی و ام‍راض پ‍وس‍ت‍‍ی  مفید است.

روستای هفت چشمه, یکی از روستاهای سرسبز منطقه آذرشهر می باشد که دارای چشمه آبهای متعدد است.

حمام چهارسوق:آذرشهر، خیابان امام، کوچه جلفایی، اول کوچه ستوباد

 

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان آذرشهر

آدرس مناطق گردشگری شهرستان آذرشهر

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان آذرشهر