غار آهکی کتله خور مربوط به دوران سوم زمین شناسی(حدود 30 میلیون سال پیش) از نظر قدمت، وسعت، تعداد طبقات و تنوع در تشكیل قندیل‌ها، از غارهای منحصربه‌فرد دنیا محسوب می‌شود.

غار کتله خور  قبل از سال 1300 کشف و 30 سال بعد توسط سید اسدالله جمالی به ثبت رسید.تاكنون حدود 30 كیلومتر از غار شناسایی و نقشه‌برداری 22 كیلومتر از این محدوده انجام شده، ولی فقط یک مسیر 1200 متری، آن هم در طبقه اول غار برای بازدید گردشگران مهیا شده است.

(در بعضی از مناطق غربی ایران، به کوه‌های کم ارتفاع  کتله می‌گویند و احتمالا وجه تسمیه غار نیز همین باشد که در یکی از این کوه‌ها قرار گرفته است و خورشید از پشت آن طلوع می‌کند و به‌ جای کتله خورشید به آن کتله خور می‌گویند. مردمان محلی به این غار کتل کوتول می‌گویند.

در زبان ترکی کتله به معنی پستی و بلندی و ناهمواری‌های داخل غار و خور به معنی راحتی و آسانی است که به‌صورت کلی معنی پستی و بلندی‌های راحت و دنج را می‌دهد. تپه خورشید و روستای بدون خورشید نیز از دیگر معانی کتله خور هستند.)

غار زرین (غار زرین رود، غار زرین‌آباد و غار دودزا ) در ضلع غربی جاده ترانزیتی زنجان همدان ,در 35 کیلومتری شهرستان خدابنده واقع شده است.این غار آهکی در اسفند ماه 1384 بعد از وقوع یک زلزله به وجود آمد.

دریاچه سد کرسف (سد امیر) در جنوب غربی روستای کرسف از توابع شهرستان خدابنده واقع شده است.سد کرسف با ارتفاع 15 متر بر روی یکی از شاخه‌های رود قزل اوزن ساخته شده و ظرفیت ذخیره حدود 5 میلیون مترمکعب آب برای مصارف کشاورزی را دارد. این سد به لحاظ قدمت و تکنیک جمع‌آوری آب، به عنوان یک اثر ارزشمند به ثبت رسیده است.

رودخانه سجاس ، رودخانه‌‌ نسبتا پرآبی است که از زمین‌‌های مجیدآباد خدابنده سرچشمه می‌گیرد و پس از دریافت آب رودهای محلی به قزل‌‌اوزن می‌ریزد.

فیلم معرفی مناطق گردشگری خدابنده

آدرس مناطق گردشگری خدابنده

گالری عکس مناطق گردشگری خدابنده