نرگس زار بهبهان با مساحت 500 تا 700 هکتار یكی از قدیمی‌ترین نرگس‌زارهای طبیعی ایران و منطقه زاگرس در استان خوزستان و شهرستان بهبهان است كه قدمت آن به قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و از میدان بیدبلند فعلی تا منطقه تنگ تكاب و حتی كردستان بهبهان گسترده بوده است.

در این منطقه سه نوع گل نرگس شناسایی شده كه 70 درصد مساحت نرگس‌زار را نرگس معمولی (نرگس شهلا)، 20 درصد را نرگس پرپر و 10 درصد را نرگس مشكین یا مسكین در بر گرفته است.

مجموعه تفریحی ، ورزشی و گردشگری پلاژ سد مارون با وسعت حدود 13 هکتار در 24 کیلومتری شهرستان بهبهان کنار دریاچه زیبای سد مارون واقع شده است.

امکان استفاده از پیست های دوچرخه سواری و موتور چهارچرخ ، زمینهای بازی مینی فوتبال ، بدمینتون ، والیبال ساحلی ، گشت دریاچه با اتوبوس دریایی و سایر تفریحات و ورزشهای آبی شامل جت اسکی ، شاتل ، بنانا ، قایق سواری ، ماهیگیری و … برای گردشگران وجود دارد.

دریاچه سیل بند چاه ماری با ار تفاع مفید 10 متر و ارتفاع نهایی 12 متر در استان خوزستان واقع شده و توانایی ذخیره سازی بیش از  700 هزار متر مکعب آب را داراست  و برای اهدافی  مانند جلوگیری از بروز سیل ، فرسایش ,رسوب و ذخیره آب جهت مصارف کشاورزی کاربرد دارد.

در سالهای 79 تا 85, 350 هزار متر از زمین های اطراف این بند با گونه های مناسب و سازگار از جمله اوکالیپتوس، کنار و کهور درختکاری شده و منطقه زیبایی را به وجود آورده است.

پل شکسته(کسری) بهبهان در 200 مترى شرق راه بهبهان به امام‌زاده جعفر بر روى رودخانه ی تاب ساخته شده و از بناهاى مربوط به عهد ساسانيان است. تابستان‌ها که آب رودخانه فروکش مى‌کند بقاياى پل نمايان مى‌شود.

تنگه تکاب در نزدیکی بهبهان، تلفیقی از آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی است. این تنگه یک مسیر یا جاده تاریخی و طبیعی است که اتفاقات تاریخی بسیاری در آن رخ داده‌اند.

چارتاقی خیرآباد (آتشکده چارتاقی) با قدمتی که به دوره ساسانیان بازمی‌گردد، در جاده بهبهان به دهدشت، در منطقه‌ خیرآباد علیا قرار دارد.مصالح اصلی به‌ کار رفته در ساخت این بنا، سنگ، گچ و لاشه است که در طول صدها سال گنبد بزرگ و حجیم بنا را حفظ کرده‌ است.

این اثر در تاریخ 2 اسفند 1327 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه گلاب یکی از آثار تاریخی استان خوزستان است که در روستای چم بوستان از توابع بخش زیدون شهرستان بهبهان در ساحل جنوبی رودخانه زهره قرار دارد.

این قلعه به جهت موقعیت استراتژیک و نظامی و دارا بودن امکانات خدادادی مانند چشمه و رودخانه و مسیر دسترسی بسیار سخت، مکانی بی‌نظیر است.

روبروی قلعه گلاب قلعه دیگری به نام گل یا دختر وجود دارد.

محوطه باستانی ارجان در کنار رودخانه مارون در 12 کیلومتری شمال شرقی بهبهان واقع است. وسعت این محوطه باستانی حدود 500 هکتار است و قدمت آن با توجه به کشف آرامگاهی مربوط به دوره عیلامیان، به هزاره دوم قبل از میلاد می‌رسد. یکی از کشفیات مهم‌‌ این محوطه تاریخی جام طلایی و حلقه قدرت ارجان است. حلقه قدرت در دست یک جسد در تابوتی برنزی قرار داشت که با توجه به نوشته ی روی دسته حلقه (کیدین ـ هوتران پسر کوروش)، صاحب این تابوت مشخص شده است. این حلقه و دیگر کشفیات که شامل خنجر، یک میله نقره‌ای، 98 دکمه زرین، تنگ، ساغر و سینی برنزی می‌شد را در موزه آثار ملی‌‌ بهبهان نگهداری می‌کنند.

بافت تاریخی شهر بهبهان با مساحت 146 هکتار قدیمی‌ترین منطقه بهبهان است. قدمت بیشتر خانه‌هایی که در این بافت وجود دارد به دوره‌های قاجار و پهلوی می‌رسد. از ویژگی‌های معماری این خانه‌ها می‌توان به وجود زیرزمین و ایوان با ستون‌های مدور ، سردرهای قوسی و آجرکاری‌های زیبا اشاره کرد.

فیلم معرفی مناطق گردشگری بهبهان

آدرس مناطق گردشگری بهبهان

گالری عکس مناطق گردشگری بهبهان