گلفشان نفتلیجه در شهرستان گمیشان و در کرانه‌های شرقی دریای خزر واقع شده است. این گلفشان در 15 کیلومتری شهر گمیش تپه قرار دارد و فاصله کمی با بندر ترکمن دارد.

گلفشان در ارتفاع 26 متری از سطح دریا قرار گرفته و شکل مخروطی دارد. این گلفشان حدود 8 متر ارتفاع و 500 متر قطر دارد و در بالای آن دریاچه کوچکی شکل یافته و از دهانه‌ی آن آب شور به ‌همراه گِل رس و گاز با فشار و غلظت زیاد خارج می‌شود.

از زیبای‌های دیگر این گل فشان، دهانه‌های فرعی گاز است که به ‌شکل چاله‌های کوچک آتش‌فشانی دیده می‌شود.

نفتلیجه دارای خواص درمانی است و گِل‌های آن برای درمان بیماری‌هایی مانند دردهای مفاصل و ستون فقرات و سفتی مفاصل، بیماری‌های عصبی، مراحل اولیه تنگی عروق و انقباضات عضلانی مفید است و استحمام در گلفشان‌ها به‌ دلیل وجود عناصر شیمیایی خاص در تركیبات آن‌ها برای بدن سودمند است.

بندر ترکمن، یکی از بنادر شمالی ایران و یکی از مشهورترین بنادر سواحل شرقی دریای کاسپین است که در استان گلستان واقع شده است. ساحل بندر ترکمن، نزدیک‌ترین ساحل دریا به شهر گرگان است.

جزیره آشوراده بزرگ‌ترین جزیره‌ ایرانی دریای کاسپین, در 10 کیلومتری بندر ترکمن واقع شده  و تنها 40 کیلومتر با گرگان فاصله دارد.

این جزیره از شمال به دریاچه کاسپین، از شرق به تنگه‌ای باریک به نام تنگه چپق‌اوغلی، از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می‌شود.

آشوراده، آشور آده یا آشیر آداسی در زبان ترکمنی، دارای دو بخش آشیر (آشور) و آدا (جزیره) و به‌ معنای جزیره آشور است. این جزیره در میان ترکمن‌ها با نام مال آشیر نیز مشهور است؛ زیرا در گذشته‌های دور، آشوراده در نظر دامداران ترکمنی اهمیت ویژه‌ای داشت. آن‌ها در گذشته دام‌های خود را از ساحل با قایق برای چرا به جزیره می‌بردند. در زبان ترکمنی، مال به‌ معنای دام و آشیر به ‌معنای مصدری رساندن است.

پوشش گیاهی جزیره آشوراده شامل بوته‌های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش می‌شود.

شغال، روباه، خرگوش،گراز,اسب وحشی,قرقاول، کبک و پرندگان دریایی (مهاجر و غیرمهاجر) مانند انواع کاکائی، گیدانشاه، چوب پا، پرستوی دریایی و گلایول، انواع قو، اردک، فلامینگو، پلیکان و غاز نیز از جمله حیواناتی هستند که در این جزیره زندگی می‌کنند.

نکته قابل‌توجه درباره آشوراده این است که حدود 40 درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می‌آید. علاوه بر خاویار، انواع دیگری از ماهی‌ها مانند سفید، کپور، کلمه، ماش، فیل‌ماهی، تاس‌ماهی و اوزون برون نیز در این منطقه قابل صید هستند.

تالاب گمیشان در شمال غرب بخش گمیشان، از توابع شهرستان بندرترکمن واقع‌ شده است.

ضلع جنوبی تالاب به رودخانه گرگان رود، ضلع شمالی آن به مرز ایران و ترکمنستان، ضلع غربی آن به دریای خزر و شرق آن به دشت گمیشان متصل می‌شود و حدود 7 کیلومتر از آن نیز در خاک کشور ترکمنستان امتداد دارد. بخش شمالی تالاب گمیشان به علت دارا بودن شرایط مطلوب به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده معرفی و در فهرست تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر قرار گرفته است.

پرندگان این تالاب عمدتا مهاجر هستند. سالانه بیش از 22 گونه پرنده از قبیل فلامینگو، عقاب شاهی، بالابان، قو، حواصیل، پرلا، سار، مرغابی سر حنایی، مرغابی سرسبز، گیلانشاه خال‌دار، کوکر، آبچلیک، خوتکا، کاکایی، لک لک، پلیکان، سلیم طلایی، چکاوک، غاز خاکستری، پرستوی دریایی و…به این تالاب مهاجرت می کنند.

اسکله تفریحی بندر ترکمن با داشتن امکانات تفریحی مناسب پذیرای گردشگران خارجی و داخلی می‌شود.

قایق سواری,تماشای غروب آفتاب و دریا از روی اسکله  ساحل و گشت وگذار در بازارچه های ساحلی از فعالیت های تفریحی در این اسکله است.

دوشنبه بازار بندر ترکمن در ورودی شهر بندر ترکمن قرار دارد و محل عرضه انواع تولیدات و صنایع دستی ترکمن‌ها است.

منطقه شکار ممنوع صوفیکم, تالابی‌ است که در نزدیکی بندر ترکمن، در شمال استان گلستان قرار دارد. این تالاب زیستگاه برخی گونه‌های نادر حیات وحش از جمله روباه ترکمن و کوچک‌ترین پستاندار ایران یعنی حشره خوار کوتوله است.

130 گونه پرنده از جمله 9 گونه پرنده مهاجر زادآور و 12 گونه پرنده بومی زادآور در این تالاب زندگی می‌کنند.

 تالاب به‌ عنوان زیستگاه پرنده‌های حمایت‌شده و در معرض خطری مانند اردک سرسفید و عقاب دریایی دم‌سفید از اهمیت زیادی برخودار است.

روستای قره قاشلی در 10 کیلومتری شرق بندر ترکمن و در میانه جاده بندر ترکمن به گرگان قرار گرفته است. روستای قره قاشلی از شمال به روستای پنج پیکر، از شرق به قره تپه و از جنوب به زابل محل علیا، سفلی و اراضی کشاورزی مهتر کلاته و از غرب به روستای ایوان اباد و قره قاشلی کوچک منتهی می‌شود. این روستا هرساله میزبان شمار زیادی علاقه‌مندان به اسب‌سواری است.

فیلم معرفی مناطق گردشگری بندر ترکمن

آدرس مناطق گردشگری بندر ترکمن

گالری عکس مناطق گردشگری بندر ترکمن