جنگل های ارسباران با 130 هزار هکتار وسعت در کناره جنوبی رود ارس و در شمال استان‌ آذربایجان شرقی واقع شده است. در گذشته ارسباران به‌ محدوده وسیعی از رود ارس حدفاصل جلفا تا مغان و کوه‌های سبلان، بزقوش و سهند گفته می‌شد، اما در حال حاضر ‌بنابر دلایل مختلف مثل تخریب جنگل و …، جنگل ارسباران به مرز‌های شهرستان کلبیر، ورزقان و اهر محدود شده است.

منطقه حفاظت‌شده آینالو در بخش خداآفرین از شهرستان کلیبر واقع شده است.منطقه از شمال غرب به روستای وایقان و از جنوب شرق به روستاهای بالان و بهروز منتهی می‌شود.

این منطقه که بخش کوچکی از منطقه حفاظت‌شده ارسباران به حساب می‌آید، محل احیای نسل مارال و همین طور زیستگاه 17 گونه حیوان کمیاب و در خطر انقراض است. منطقه بکر و دست‌نخورده آینالو در بسیاری از روزهای سال مه‌آلود است که ویژگی برجسته آن محسوب می‌شود.

قلعه بابک از معروف‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران, در ارتفاع حدود 2300 تا 2700 متری از سطح دریا بر فراز کوه قرار دارد و دره‌هایی به عمق 400 تا 600 متر اطراف آن را احاطه کرده‌اند.این قلعه که در منطقه زیبای ارسباران جای گرفته، به‌مدت 20 سال محل زندگی و مبارزه بابک خرمدین، از شناخته‌شده‌ترین سرداران ایرانی بوده است.

قلعه پیغام در روستای پیغام، از توابع شهرستان کلیبر قرار دارد و در فاصله 10 کیلومتری جنوب شهر کلیبر واقع شده است. این بنا از قلعه‌های مورد استفاده بابک خرمدین در جنگ با اعراب محسوب می‌شد و همان‌طور که از نامش پیدا است، از آن برای ارسال دستورات نظامی با آتش بهره می‌بردند.

برج سنگی قارلوجا (برج قشلاق قارلوجا ) در روستای قارلوجا (روستای قارلوجه) در شهرستان کلیبر قرار دارد و در کنار رود خانه ارس، در مسیر راه خمارلو اصلان واقع شده است. قدمت این بنا به قرن هفتم و هشتم هجری قمری بازمی‌گردد و در دوره صفویه، روی آن تعمیراتی صورت داده‌اند.

این اثر در تاریخ 1 فروردین 1347، با شماره ثبت 799 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پل‌های خدا آفرین در شهرستان خدا آفرین و روی رودخانه‌ی ارس ساخته شده‌اند و از دو پل مجزا تشکیل می‌شوند. یکی از پل‌ها شکسته شده و تنها نیمی از آن باقی‌مانده است, اما پل دیگر کاملا سالم به نظر می‌‌رسد. فاصله‌ دو پل از یک‌دیگر 100 متر است و از لحاظ مهندسی و معماری با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از پل‌ها که 11 دهانه دارد، از سنگ سفید ساخته شده و ارتفاع آن 12 متر و طولش 130 متر است. اندازه‌ی دهانه‌های این پل به علت شدت آب متفاوت هستند. پل دیگر در قسمت پایینی پل اول قرار دارد که به علت عریض بودن رودخانه در این قسمت، طول آن 200 متر و عرض آن 5.4 متر است.

پل شاه عباس با قدمتی که به دوره صفویان بازمی‌گردد، توسط شجاع الممالک کلیبری بر روی رودخانه کلیبر ساخته شد و برای آخرین بار، در سال 1376 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

جنگل های ارسباران: 46 کیلومتری کلیبر، منطقه حفاظت شده ارسباران

منطقه حفاظت شده آینانلو:شهرستان کلیبر، بخش خداآفرین، 45 کیلومتری شهر کلیبر، 15 کیلومتری روستای عاشقلو

قلعه بابک:شهرستان کلیبر,3 کیلومتری کلیبر

 

 

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان کلیبر

آدرس مناطق گردشگری شهرستان کلیبر

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان کلیبر