آرامگاه پیر خاموش با قدمتی که به دوره سلجوقیان بازمی‌گردد، مدفن یکی از علما و عرفای قرن هفتم هجری با نام پیرخموش مرند است.

آرامگاه در 18 اسفند 1387 با شماره ثبت 25194 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال‌های اخیر به همت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بازسازی شد.

قلعه سن سارود در روستای هرزند جدید، از توابع شهرستان مرند واقع شده است. قدمت این بنا را در منابع مختلف به دوره‌های گوناگون از جمله پیش از میلاد و قرون وسطا نسبت می‌دهند.

از بنای قلعه بخش‌های اندکی مانند امتداد حصارهای دفاعی، قسمت‌هایی از دیوار و پی و اساس چند اطاق به‌‌ جا مانده‌اند. در جنوب قلعه نیز قبرستان قدیمی اسلامی و بقایایی از پی‌های ساختمانی قرار دارد كه به پیرحسن معروف است.

دره دارانداش در 24 کیلومتری زنوز و در نزدیکی روستای هریس یا هوروز واقع شده است. این دره در دامنه‌های جنوب شرقی ارتفاعات کیامکی و دامنه کوه زیدر قرار دارد که یکی از مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان شرقی است.

دارانداش، داران داش ,درندشت, گوورچینلیق، گورچینیک دره سی و دره گورچینیک از جمله اسم های دره زیبای دارانداش است که محلی ها به کار می برند.

(داش در زبان ترکی به‌معنای سنگ است و شاید دلیل به کار بردن این اسم به خاطر وجود صخره‌ها و سنگ‌ها باشد.)

پیست اسکی پیام در بخش مرکزی‌ شهرستان مرند و در دامنه ارتفاعات رشته کوه میشو واقع شده است. این پیست در 15 کیلومتری شهر مرند و 60 کیلومتری تبریز قرار دارد.

پیست اسکی پیام  قدیمی‌‌ترین پیست اسکی شمال غرب کشور, در سال 1348 در زمینی به مساحت 30 هکتار افتتاح شد.

سد زنوز در فاصله 24 کیلومتری شمال شرقی شهرستان مرند واقع شده است. آب سد از چشمه‌های کوه سلطان سنجر تامین می‌شود. از فعالیت‌های تفریحی این منطقه می‌توان به ماهیگیری اشاره کرد.

آبشار عیش‌آباد در قسمت کوهستانی میشوی غربی، در کنار روستای عیش‌آباد و در 20 کیلومتری شهرستان مرند واقع شده است. این آبشار در دره‌ای به نام گوزل دره جای گرفته و با ارتفاعی بیش از 15 متر، دو طبقه دارد. بهترین زمان برای بازدید از آبشار، پایان اردیبهشت ماه است و از ماه‌ مرداد به بعد از حجم آب آن کاسته می‌شود.

روستای اویندین با قدمتی که به 1400 سال پیش بازمی‌گردد، در فاصله 80 کیلومتری از مرند قرار دارد.

اویندین شامل آبشار میان‌دره با 20 متر ارتفاع، تفرجگاه لزگه، چشمه‌های قزل چشمه و زلفی چشمه سی و قبرستان تاریخی دوزلاخ با 500 سال پیشینه از جاذبه های گردشگری روستا هستند.

آبشار پیر بالا با حدود 10 متر ارتفاع، در روستایی به همین نام، در 18 کیلومتری مرند واقع شده است.

دسترسی به آبشار، نیازمند دو ساعت پیاده‌روی از روستا است که این مسیر از میان دره‌ای با صخره‌های بزرگ و چشمه‌های متعدد عبور می‌کند. بهترین زمان بازدید از آبشار پیربالا، اوایل فصل بهار است.

کاروانسرای شاه‌ عباسی پیام مرند بزرگ‌ترین کاروانسرای شمال غرب کشور, در 54 کیلومتری‌ تبریز واقع شده و قدمت آن به دوره مغول و صفویه می‌‌رسد. این کاروانسرا از مهم‌ترین تاسیسات بین راهی جاده ابریشم بوده است. ساختمان کاروانسرا به شکل مستطیل است و در چهار گوشه آن نیز چهار برج مدور قرار دارند.

غار دوگیجان,در نزدیکی شهرستان مرند، در نزدیکی روستای دوگیجان واقع شده و مابین روستا‌های زرقان و دوگیجان، در کوهی مرتفع جای گرفته است. این غار طبیعی آهکی در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا واقع شده و دهانه تنگی دارد به طوریکه تنها یک نفر می‌تواند از آن عبور می‌کند.

پناهگاه حیات وحش کیامکی با 95 هزار هکتار مساحت,در محدوده‌ شهرستان‌های جلفا و مرند واقع شده است.ارتفاع این منطقه از 540 متر در ساحل رودخانه ارس تا 3414 متر در کوه کیامکی داغ تغییر می‌کند. بیش از 361 گونه گیاهی و 257 گونه جانوری شامل 39 گونه پستاندار، 154 گونه پرنده و 43 گونه خزنده در این منطقه زندگی می‌کنند. زیستگاه‌های آبی کیامکی نیز در حاشیه رودخانه مرزی ارس، در فصول گوناگون سال میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنار‌آبزی است.

چشمه آب گرم صوفیان (چشمه آب معدنی صوفیان) در 5 کیلومتری جاده صوفیان به مرند واقع شده است.

منطقه حفاظت‌شده علمدار داغی با بیش از 12 هزار هکتار وسعت، در شرق استان آذربایجان شرقی قرار دارد و با پناهگاه حیات وحش کیامکی هم‌مرز است. قله علمدار داغی با 3155 متر ارتفاع، مرتفع‌ترین قله در کوه‌های میشوداغ به‌شمار می‌رود و در سمت جنوب غربی مرند، جنوب کشک سرا، شمال بندر شرفخانه و در جانب شمال شرقی شهرستان تسوج واقع شده است. این قله میزبان آرامگاه فردی به نام علی ابن مالک اشتر نخعی، ملقب به علی علمدار است. منطقه علمدار داغی بین چهار منطقه حساس زیستی اکولوژیکی، یعنی پارک ملی ارومیه (دریاچه ارومیه)، منطقه حفاظت‌شده مرکان، منطقه شکار ممنوع یکانات و پناهگاه حیات وحش کیامکی قرار دارد و به همین دلیل از نظر گونه‌های جانوری و تنوع جمعیتی دارای اهمیت است.

منطقه شکار ممنوع یکانات با 58800 هکتار وسعت در شمال غربی شهرستان مرند واقع شده و از شمال به شهرستان جلفا، از شرق به منطقه حفاظت‌شده مراکان، از غرب به پناهگاه حیات وحش کیامکی و از جنوب به اراضی روستاهای مغول یکان، یکان علیا و یامچی محدود می‌شود.

از گونه‌های جانوری یکانات می‌توان به قوچ و میش‌های ارمنی، گرگ، سیاه گوش، پلنگ، کل و بز اشاره کرد. پوشش گیاهی منطقه نیز شامل پوشش‌های مرتعی می‌شود و انواع گراس، گون، شور و درمنه در آن می‌رویند.

آرامگاه پیرخاموش:مرند، خیابان هفت تیر شرقی، کوچه صمصامی

 

فیلم معرفی مناطق گردشگری شهرستان مرند

آدرس مناطق گردشگری شهرستان مرند

گالری عکس مناطق گردشگری شهرستان مرند