قبل
بعدی
مکان تاریخی خاصی را میشناسید؟؟؟
کسب و کار خاصی داری ؟؟؟
صاحبان مشاغل : برای شما برنامه ویژه ای داریم ....
یا میخوای جاذبه های گردشگری محل سکونت رو معرفی کنی ؟؟؟
قبل
بعدی
قبل
بعدی

مجموعه کاخ سعدآباد

 مجموعه کاخ سعد آباد تهران،بزرگ ترین مجموعه تاریخی به جا مانده از پادشاهان دوران قاجار و پهلوی است.این مجموعه در زمینی به مساحت نزدیک به 300 هکتار قرار دارد که در حدود 110 هکتار آن را عمارت‌ها و کاخ‌ها و در حدود 180 هکتار دیگر را باغ، قنات‌ها و گلخانه‌ها تشکیل داده‌اند.

اولین بناهای موجود در مجموعه سعد آباد در فضایی به وسعت 8000 متر مربع قرار داشتند و رضاخان به مرور زمان بر تعداد کاخ‌ها و بناهای مجموعه سعد آباد افزوده است. کاخ‌های ساخته شده در مجموعه به اعضای خانواده رضا شاه پهلوی تعلق داشتند و کاخ ملکه مادر، از اولین بناهای مجموعه بود. 

بنای کاخ سعد آباد در زمان حکومت قاجار پایه گذاری شد و با به قدرت رسیدن خاندان پهلوی، بناهای موجود در مجموعه سعد آباد به دستور رضاخان ساخته و بازسازی شدند.

در ساخت عمارت‌ها و کاخ‌های مجموعه سعد آباد تلفیقی از معماری اروپایی و معماری اصیل و سنتی ایران به چشم می‌خورد و طراحی ساختمان کاخ‌ها توسط برجسته‌ترین مهندسان داخلی و خارجی صورت گرفته است.

کاخ‌های مختلف مجموعه تاریخی و فرهنگی سعد آباد، پس از انقلاب اسلامی ایران، تغییر کاربری داده‌اند و تعداد زیادی از آن‌ها به موزه تبدیل شده‌اند. 18 ساختمان اصلی از کاخ‌های کوچک و بزرگ در مجموعه سعد آباد وجود دارند که از آن‌ها استفاده‌های متفاوتی می‌شود.این کاخ ها و موزه ها عبارتند از:

 کاخ احمدشاهی,کاخ شهوند,کاخ سفید,کاخ اسود یا سیاه(موزه هنرهای زیبا),کاخ شمس(موزهمردم شناسی و موزه پوشاک سلطنتی),کاخ اشرفموزه ظروف سلطنتی),کاخ ملکه مادر(در حال حاضر در اختیار نهاد ریاست جمهوری),کاخ بهمن,کاخ شهرام(موزه نظامی),کاخ ملک عصمت دولتشاهی(موزه استاد فرشچیان),کاخ قدیم ولیعهد رضا پهلوی(موزه مینیاتور استاد بهزاد),کاخ فرحناز و علیرضا(موزه خط و کتابت میرعماد),کاخ فرح پهلوی(موزه نگارستان),کاخ ملکه توران امیر سلیمانی(موزه چهره های ماندگار),کاخ لیلا پهلوی(موزه مینیاتور استاد آبکار),موزه برادران امیدوار و موزه آب.

موزه‌های دیگر مانند موزه آلبوم‌ها و اسناد سلطنتی در ساختمان گارد شاهنشاهی، موزه آشپزخانه سلطنتی در بخش آشپزخانه, موزه ملت و موزه اتومبیل‌های سلطنتی از دیگر موزه‌های تاسیس شده در سال‌های اخیر در زیر مجموعه موزه‌های کاخ سعد آباد هستند. 

ساعات بازدید از مجموعه سعد آباد در 6 ماه اول سال از ساعت 9 تا 19 و در 6 ماه دوم سال از ساعت 9 تا 18:30 است.

تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

02122752031

 

فیلم معرفی مجموعه کاخ سعدآباد

آدرس مجموعه کاخ سعدآباد

گالری عکس مجموعه کاخ سعدآباد