قبل
بعدی
مکان تاریخی خاصی را میشناسید؟؟؟
کسب و کار خاصی داری ؟؟؟
صاحبان مشاغل : برای شما برنامه ویژه ای داریم ....
یا میخوای جاذبه های گردشگری محل سکونت رو معرفی کنی ؟؟؟
قبل
بعدی
قبل
بعدی

(سی و سه پل – thirty-three bridges)

سی‌وسه‌پل یا پل الله‌وردی‌خان، پلی است با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، که زیرنظر الله‌وردی‌خان بر روی زاینده رود در شهر اصفهان ساخته شده است.
برخی معتقدند که چون الله وردی خان از تبار گرجی ها بوده و الفبای گرجی سی و سه حرف دارد با این پل سی و سه پل می گویند اما این ادعا کاملا رد شده زیرا در ابتدا این پل 40 دهانه داشته است. این پل در ابتدا دارای 40 دهانه بود که به تدریج با کشت درختان و انحراف آب بعضی از آنها متروک شدند و اکنون سی و سه دهانه دارد.
اندیشهٔ بنای سی‌وسه‌پل در سال ۱۰۰۸ هجری قمری و در دوازدهمین سال پادشاهی شاه عباس یکم به وجود آمد و در سال ۱۰۱۱ هجری قمری به اتمام رسید .
این پل شاهکار معماری و پل سازی ایران و جهان محسوب می شود و برای اتصال خیابان چهار باغ عباسی به خیابان چهارباغ بالا و باغ هزار جریب و عباس آباد ساخته شده است.
نام های سی و سه پل
این پل را به نامهای : پل شاه عباسی – پل الله وردی خان – پل جلفا – پل چهل چشمه – پل سی و سه چشمه می نامند.
جشن آبریزان یا آبپاشان در سی و سه پل
در دوره صفویه مراسم جشن آبریزان یا آبپاشان ارامنه که در 13 تیرماه هر سال برگزار می شد ، در کنار این پل صورت می گرفت و مردم در این مراسم روی هم آب و گلاب می پاشیدند. در جشن آبریزگان و آب پاشان این پل محل اجتماع شاه و بزرگان و شعراء و مردم بوده است.
مراسم خاج شویان در سی و سه پل
مراسم “خاج شویان” ارامنه جلفا نیز روی همین پل برگزار می شد. خاج شویان به مناسبت غسل تعمید حضرت مسیح برگزار می شود. پیروان دین مسیح با اعتقاد بر اینکه که آب در این روز مقدس شده به درون آب های جاری می روند و در آن ها شنا می کنند.
معماری سی و سه پل
طاق نماهای سرپوشیده ای در دو طرف پل وجود دارد که از یک طرف به رودخانه و طرف دیگر مشرف به میان پل است و سبب ایجاد معبر باریکِ مسقفی در دوسوی پل شده است
طاق های پل ستون هایی به ارتفاع 7 تا 9 متر دارند که بسیار مستحکمند. در قرن 13ورود به مدخل پل از یک شاهراه سنگ فرش شده ممکن بوده و در پل نیز سه معبر در سه سطح مختلف وجود داشته است.

  • دسترسی به رستوران و بوفه
  • دستشویی
  • امکان تردد معلولین با ویلچر
  • اقامتگاه‌های کوچک

برای دیدن از سی و سه پل اصفهان علاوه بر ماشین شخصی، با اتوبوس‌های خطوط میدان جمهوری اسلامی- میدان انقلاب یا ترمینال قوشخانه- میدان انقلاب خودتان را به میدان انقلاب برسانید. با مترو هم در ایستگاه میدان انقلاب یا سی وسه پل پیاده شوید.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: شبانه‌روز

آدرس سی وسه پل: اصفهان، میدان انقلاب ، سی و سه پل

ندارد

فیلم معرفی (سی و سه پل – thirty-three bridges)

آدرس (سی و سه پل – thirty-three bridges)

گالری عکس (سی و سه پل – thirty-three bridges)