قبل
بعدی
مکان تاریخی خاصی را میشناسید؟؟؟
کسب و کار خاصی داری ؟؟؟
صاحبان مشاغل : برای شما برنامه ویژه ای داریم ....
یا میخوای جاذبه های گردشگری محل سکونت رو معرفی کنی ؟؟؟
قبل
بعدی
قبل
بعدی

دریاچه (تالاب) مهارلو

تالاب مهارلو (دریاچه مهارلو) در حدود 18 کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز واقع شده است.دریاچه مهارلو به‌ عنوان دریاچه صورتی نیز شناخته می‌شود و دلیل صورتی و قرمز بودن آن, رشد نوعی جلبک به نام دونالیلا سالینا است که با افزایش دما و غلظت نمک، نوعی ماده بتاکارتن ایجاد کرده و موجب تغییر رنگ آب دریاچه می‌شود.( بتاکارتن خطر اکولوژیک و زیست‌بوم برای این دریاچه ندارد).

دریاچه مهارلو با مساحت 24 هزار هکتار در ارتفاع 1560 متری از سطح دریا قرار دارد. طول دریاچه 31 کیلومتر و حداکثر پهنای آن 11 کیلومتر است. عمق متوسط دریاچه 50 سانتی‌متر و عمیق‌ترین نقطه آن در زمان پر آبی 3 متر است.

آب دریاچه از نوع کلرید سدیم منیزیم و سولفات سدیم است و در فصل‌های خشک سال، یکی از کانسارهای بزرگ نمک ایران محسوب می‌شود.

مهارلو دریاچه‌ای فصلی است که در فصل تابستان، بخش عمده آن خشک و دوباره با بارش باران در فصل پاییز و زمستان آبگیری می‌شود.

دریاچه مهارلو با نام‌های متعددی چون مهلو، مهلویه و ماهلویه نیز شناخته می‌شود و در گذشته جنکال یا دریاچه نمک نیز نامیده می‌شد.

این دریاچه بخشی از منطقه شکار ممنوع مهارلو در شیراز محسوب می‌شود و پناهگاه و زیستگاه پرندگان مهاجری مانند فلامینگوها است.

علاوه بر فلامینگوها پرندگانی چون آنقوت، تنجه، انواع کاکایی، انواع پرندگان کنار آبزی مانند گیلانشاه بزرگ، سلیم کوچک، انواع آبچلیک‌ها، حواصیل، اردک سرسبز و مرغابی در این تالاب زندگی می‌کنند. در اطراف دریاچه همچنین گونه‌های متنوعی از جانوران همچون شغال، گربه وحشی، کفتار و روباه نیز مشاهده می‌شوند.

دریاچه مهارلو گنجی طبیعی و خدادادی است که از نظر تجاری و صنعتی از اهمیت بالایی برخودار است. این دریاچه از مهم‌ترین منابع تامین کننده نمک خوراکی و صنعتی استان فارس است. همچنین به دلیل وجود جلبک دونالیلا سالینا در صنعت غذایی، تولید دارو و لوازم آرایشی به‌ عنوان رنگ‌دانه قابل استفاده است.

فارس، جنوب شرقی شیراز، حدود 20 کیلومتری جاده شیراز به فسا، نزدیک روستای مهارلو

فیلم معرفی دریاچه (تالاب) مهارلو

آدرس دریاچه (تالاب) مهارلو

گالری عکس دریاچه (تالاب) مهارلو