قبل
بعدی
مکان تاریخی خاصی را میشناسید؟؟؟
کسب و کار خاصی داری ؟؟؟
صاحبان مشاغل : برای شما برنامه ویژه ای داریم ....
یا میخوای جاذبه های گردشگری محل سکونت رو معرفی کنی ؟؟؟
قبل
بعدی
قبل
بعدی

خانه عباسیان کاشان

مجموعه تاریخی عباسیان بین سال‌های 1245 تا 1248 هجری قمری همزمان با دوره قاجار به درخواست حاج محمد ابراهیم تاجر كاشی، پدربزرگ آیت‌الله سید محمد علوی بروجرودی معروف به سید باغ، که از تاجران معروف چینی و بلور در کاشان بود ساخته شد. این مجموعه وسعتی بالغ بر 5000 متر مربع و زیربنایی در حدود 7000 متر مربع دارد و شامل 5 طبقه و 5 حیاط می‌شود.

خانه عباسیان کاشان کجاست | معرفی کامل + عکس و آدرس - کجارو

از بارزترین ویژگی‌های ارزشمند این بنای تاریخی می‌توان به تزیینات گچبری و نقاشی، رسمی‌بندی، مقرنس، یزدی‌بندی و گره‌سازی اشاره کرد که در اوج زیبایی و ظرافت، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند.

Print

گشتی در خانه عباسیان کاشان؛ شکوه معماری ایرانی در کویر - روزیاتو

خانه عباسیان کاشان در قلب شهر تاریخی کاشان - وبلاگ اقامت 24

خانه عباسیان کاشان کجاست | معرفی کامل + عکس و آدرس - کجارو

خانه عباسیان کاشان برخلاف ورودی ساده‌اش، در فضای داخلی با اوج هنر و معماری، هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. این خانه مطابق با اقلیم گرم و خشک منطقه، به‌صورت درون‌گرا ساخته شده و مساحت آن نیز به‌حدی زیاد است که حتی شاید هنگام گشت‌وگذار، راهتان را گم کنید. علاوه بر این، توجه ویژه‌ای به جزییات کاربردی فضاها شده است.

وجود حوض، درخت و سطوح گیاه‌کاری در حیاط‌های خانه عباسیان نیز از مهم‌ترین عوامل ایجاد رطوبت در خانه به شمار می‌روند. علاوه بر این، اتاق‌هایی که در اطراف حیاط‌ها ساخته شده‌اند، در برابر باد و طوفان شن و بادهای سرد زمستانی مناطق کویری مقاوم هستند.

از ویژگی‌های اصلی معماری خانه عباسیان می‌توان به گودال باغچه، قرینه‌سازی، تنوع فصلی، معماری محجبه و معماری درون گرا اشاره کرد.

سبک گودال باغچه: در این سبک، طبقه اول بنا شیب دار ساخته می شود. دلیل این شیب استفاده از آب قنات و خاصیت عایق بودن خاک است. در داخل حیاط، کانال هایی برای ورود آب قنات وجود دارند‌ این کانال ها از ملات ساروج ساخته شده اند و در برابر تخریب مقاومند.

خانه عباسیان کاشان کجاست | معرفی کامل + عکس و آدرس - کجارو

قرینه‌سازی در این بنا کاملا رعایت شده و اگر خطی فرضی در وسط هر یک از اضلاع خانه رسم شود دو قسمت ایجاد شده کاملا قرینه هم خواهد بود. بنا قسمت‌های زمستانه و تابستانه دارد و تنوع فصلی در آن به‌وضوح دیده می‌شود. بنابراین در هر فصلی از سال قسمت‌هایی از بنا مورد استفاده قرار می‌گرفتند که مخصوص فصل و متناسب با همان آب‌وهوا بودند.

معماری محجبه: اکثر خانه های ایرانی از دو بخش اندرونی و بیرونی ساخته شده اند. خانه عباسیان کاشان هم از این قائده مستثنا نیست. علاوه بر آن، حصار یا دیواری اطراف بام کشیده شده است تا همسایه ها به خانه دید نداشته باشند.

معماری درونگرا: در این سبک از معماری، نمای بیرونی خانه ساده  و داخل آن تزیینات زیادی دیده می شوند.

رزرو اقامتگاه سنتی اطلسی کاشان | اسنپ تریپ

خانه تاریخی عباسیان کاشان

مجلل‌ترین بخش این خانه، اتاق آینه است که تزیینات بسیار زیبایی را در خود جای داده و گچ بری‌ها، آیینه‌کاری‌ها، درها و پنجره‌های رنگین و دریچه‌های گچی نازک، فضای خاصی به آن بخشیده است. در سقف این اتاق، آینه کاری‌هایی به شکل ماه، ستاره و شمسه‌ی مرکزی وجود دارد. با روشن شدن چراغی کوچک و انعکاس نور در منشورهای شیشه‌ای که به وسیله‌ی نخ‌های ابریشمی معلق شده‌اند، تصویر آسمان زیبای کویر را در سقف بازسازی می کنند. همچنین تامین روشنایی اتاق نیز با این انعکاس نور به راحتی صورت می‌گرفته است.اتاق آینه، همانند بسیاری بناهای دیگر، مزین به درهای ارسی است که قسمت های بالایی آن‌ها دو جداره هستند. پنجره‌های مشبک گچی نیز در این درها به چشم می‌خورند و حرکت درها نیز به صورت عمودی است. زیبایی چشمگیر این اتاق باعث شده بوده تا در آن زمان، مهمانی‌های خاص و مراسم عقد و عروسی در آن برگزار شود و این اتاق به اتاق عروسی مشهور شود.

خانه تاریخی عباسیان کاشان

این خانه دارای پنج حیاط با معماری منحصربه‌فرد است که هر یک نام خاص خود را دارد. بخش اندرونی را مسعودی فر، بخش بیرونی را عباسیان، بخش حوض‌خانه را حقانی، باغ خانه را تقوی و بخش خدمه را عباسی می‌نامیدند.

پس از مرگ صاحب اولیه خانه، این مجموعه به پنج قسمت تقسیم شد و وراث آن را به افراد مختلف فروختند. تقریبا 100 سال پیش بود که آقای عباسیان از تاجران فرش کاشان حیاط بیرونی را به مبلغ 1000 تومان خریداری کرد که در آن زمان اتفاق بزرگی محسوب می‌شد و نقل مجالس کل شهر شد و از آن زمان به خانه عباسیان شهرت یافت.

خانه عباسیان در سال 1377 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید و در حال حاضر تحت پوشش سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان است و بخشی از آن به بنیاد سهراب سپهری تعلق دارد.

سرویس بهداشتی

اقامتگاه

رستوران

بوفه

دسترسی به اینترنت

ساعات بازدید از 8 صبح تا 8 شب

اصفهان-کاشان-محله سلطان امیر احمد کاشان

031-55240902

 

 

فیلم معرفی خانه عباسیان کاشان

آدرس خانه عباسیان کاشان

گالری عکس خانه عباسیان کاشان