حرم حضرت معصومه (س) در شهر قم قرار گرفته و چندین ورودی دارد که عبارتند از باب الکوثر و باب الشفا (که به‌عنوان ورودی‌های اصلی در میدان آستانه واقع شده‌اند)، باب القبله، باب الجنه، باب الکرامه و باب العلم.

حرم حضرت فاطمه معصومه (س)، بقعه‌ای به طول و عرض 2.95 و 1.20 متر و ارتفاع 1.20 متر دارد که با کاشی‌های نفیس پوشانده شده‌ است.

حرم حضرت شامل 6 رواق به نام های رواق غربی,رواق شرقی (رواق آِینه),رواق و گنبد شاه عباس دوم,رواق شاه صفی(حرم زنانه),رواق و گنبد شاه سلیمان و رواق و گنبد طباطبایی است.

(رواق به محدوده‌های نزدیک به ضریح مطهر گفته می‌شود).

صحن عتیق(صحن قدیم یا صحن امام هادی(ع)),صحن جدید(صحن امام رضا(ع) یا صحن اتابکی),صحن صاحب الزمان,صحن پیامبر اعظم و صحن حضرت جواد الائمه(ع) از صحن های حرم می باشند.

شاه طهماسب اول، نخستین ضریح مرقد مطهر را در سال 965 هجری قمری ساخت.

ابعاد ضریح معادل 4/80 متر طول، 4/40 متر عرض و 2 متر ارتفاع بود. وی بعدها ضریحی از فولاد سفید و شفاف در اطراف ضریح پیشین نصب کرد که در دوران شاه عباس اول ضریح دیگری جایگزین آن شد.

فتحعلی‎شاه در سال 1245 هجری قمری دستور داد که این ضریح با صفحه‌هایی از نقره پوشانده شود و روی پایه‎ای به ارتفاع 30 سانتی‌متر از سنگ مرمر قرار بگیرد.

ضریح کنونی از نقره 100 درصد خالص است و تزیینات قلم‌زنی و فلزکاری‌ آن کار دست استادکاران و هنرمندان اصفهانی است.

درمجموع 6 گلدسته در آستان حضرت معصومه (س) وجود دارد.

مسجد اعظم,مسجد بالاسر,مسجد طباطبایی,مسجد شهید مطهری از مساجد حرم مطهر هستند.

آرامگاه حضرت معصومه (س) در داخل مسجد بالاسر واقع در صحن عتیق قرار دارد.

موزه آستانه حضرت معصومه (س) از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران است که قدمت آن به سال 1314 هجری شمسی می‌رسد.

موزه شامل مجموعه آثار با ارزشی از پادشاهان، عاشقان کریمه اهل بیت و آثار اهدایی علاقه‌مندان به حفظ ميراث هنری و تاريخی را به نمایش می‌گذارد و شامل‌ بخش‌های مختلفی نظیر پارچه‌بافی، نقاشی، فلزکاری، حجاری و سنگ‌های قیمتی، خاتم‌کاری، قرآن‌هاى خطى، تابلوهای خط و تذهیب، شیشه‌گری و… است.

مدرسه فیضیه که در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده، در جنب میدان آستانه و کنار حرم قرار دارد.

این مدرسه به صورت چهار ایوانی‌ و در دو طبقه است و درمجموع 80 حجره دارد که قدمت حجره‌های طبقه پایین آن به عصر قاجار و حجره‌های بالایی به حدود قرن 14 هجری قمری برمی‌گردد.

کتابخانه آستانه فاطمه معصومه (س) با 12 هزار متر زیربنا, به همت سید ابوالفضل (تولیت آستان) در سال 1331  تاسیس شد.

در حال حاضر این کتابخانه در صحن پیامبر اعظم (ص) قرار گرفته و تعداد زیادی کتاب چاپی، سنگی، خطی، چاپ سربی و… را در اختیار دارد.

استان قم، قم، حرم حضرت معصومه (س)

02537175305

 

فیلم معرفی حرم حضرت معصومه (س)

آدرس حرم حضرت معصومه (س)

گالری عکس حرم حضرت معصومه (س)