جنگل توسکستان بخشی از محدوده پارک ملی هیرکانی است و بیشتر با درختان توسکا،اورس ,بلوط  و ممرز پوشیده شده است.

 جاده توسکستان یکی از جاده‌های زیبای پاییزی است که در مسافتی 30 کیلومتری از میانه جنگل توسکستان می‌گذرد.

این منطقه در مجاورت دو ناحیه کم‌فشار (دشت گرگان) و پرفشار (منطقه ابر) قرار گرفته و به ‌دلیل اختلاف ارتفاع و در نتیجه اختلاف دما، توده‌های ابر به‌ صورت سیال در ارتفاعات مختلف در حال فراز و فرود هستند و توده های مه را ایجاد می کنند.

گنجشک‌سانان، سار، دارکوب، قرقاول خزری، کبک، بلدرچین، کبوتر جنگلی، شاهین، قوش، قرقی، عقاب و جغد از گونه‌های پرندگان این جنگل هستند. پستانداران آن نیز شامل شوکا، گرگ، گراز، خرس، روباه، شغال، سمور، تشی، خارپشت، موش جنگلی، خرگوش، گربه وحشی و گورکن می‌شود.

آبشار توسکستان در 26 کیلومتری جنوب شرقی گرگان و 9 کیلومتر بعد از روستای توسکستان به طرف شاهرود قرار دارد. آب و هوای اطراف آبشار در فصول گرم سال بسیارسرد می‌شود.

دشت سرعلی آباد در ضلع جنوبی توسکستان و در ارتفاعات آن قرار دارد. پوشش گیاهی این منطقه استپی و درختان آن اورس است .

سر علی آباد از غرب به منطقه جهان‌نما، از شرق به کوه‌های چالچالیان و پیگردکوه و از جنوب به رشته‌کوه‌های شاه‌کوه مشرف است.

پس از منطقه‌ سر علی آباد، دشت گرمابدشت قرار دارد.در این دشت بسته به فصل، پوشش گیاهی متفاوتی را خواهید دید,گرچه پوشش غالب آن درختان بزرگ و کوچ آورس و لورس خزنده هستند.

در انتهای جاده توسکستان و بعد از دشت گرمابدشت روستای توریستی چهار باغ  واقع شده است.

چشمه باغ سرهنگ در مسیر جاده‌ای قرار دارد که از روستای توسکستان به ‌طرف شاهرود منتهی می‌شود. فاصله روستای توسکستان از این چشمه حدود 4 کیلومتر است. این چشمه در منطقه گرمابدشت قرار دارد و از داخل کوه فوران می‌کند.

گلستان، 13 کیلومتری جنوب شرقی گرگان

فیلم معرفی جنگل توسکستان گرگان

آدرس جنگل توسکستان گرگان

گالری عکس جنگل توسکستان گرگان