بقعه صفی‌الدین ابوالفتح اسحاق اردبیلی، پایه‌گذار خانقاه صفوی از مکانهای دیدنی اردبیل  است که در ابتدا به‌عنوان خانقاه و عبادتگاه استفاده می‌شد و بعدها پیکر شیخ صفی‌الدین اردبیلی و تعدادی از بزرگان صفوی همچون شاه اسماعیل اول (نخستین پادشاه صفویه)، همسر شاه اسماعیل (مادر شاه تهماسب) و کشته‌شدگان جنگ‌های شیروان و چالدران در این محل به خاک سپرده شد.

این مجموعه نه‌ تنها محل تدفین چهره‌های سرشناس و مطرح به حساب می‌آید، بلکه معماری چشم‌نواز ایرانی و تزیینات زیبایی نظیر کاشی‌کاری معرق، مقرنس، گچ‌بری، کتیبه‌هایی نفیس از آثار میر عماد، میر قوام‌الدین و محمد اسماعیل (خطاطان نامدار دوره صفوی)، منبت‌کاری، نقره‌کاری، نقاشی، تذهیب و طلاکاری، نقاشی و غیره را به تصویر می‌کشد و از همین رو، جز شاخص‌ترین بناهای تاریخی ایران به حساب می‌آید.

آرامگاه شاه اسماعیل به ابعاد 2.5 در 3.5 متر، در مجموعه آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی واقع شده است.

مقبره هشت ضلعی شیخ امین الدین جبرائیل (بقعه کلخوران ) متعلق به قرن دهم هجری قمری ,مدفن پدر شیخ صفی‌الدین، از اجداد پادشاهان صفوی است و در روستای کلخوران، در 3 کیلومتری اردبیل واقع شده است.

شهیدگاه که با نام آرامگاه کشته‌‌شدگان جنگ چالدران نیز شناخته می‌شود، در ضلع شرقى و جنوبى مجموعه بقعه شیخ صفى اردبیلی قرار دارد. در سال 915 هجری قمری، پس از غلبه شاه اسماعیل اول بر فرخ یسار شیروان شاه، اجساد سرداران شیخ حیدر که در جنگ‌های شیروان کشته شده بودند، به این مکان منتقل و مدفون شدند.

ساعات بازدید از بقعه شیخ صفی الدین در شش ماه اول سال از 8 تا 20:30 و در شش ماه دوم سال از 8 تا 17:30 می باشد.

اردبیل، خیابان شیخ صفی، میدان عالی قاپو، آرامگاه شیخ صفی

فیلم معرفی بقعه شیخ صفی الدین اردبیل

آدرس بقعه شیخ صفی الدین اردبیل

گالری عکس بقعه شیخ صفی الدین اردبیل