بافت تاریخی یزد بخشی از شهر یزد را در بر می‌گیرد که در آن خانه‌ها با معماری خاص کویری و از خشت و گل ساخته‌ شده‌اند.

در معماری خانه‌های بافت تاریخی یزد، جهت وزش باد و تابش خورشید در نظر گرفته شده است. هر یک از خانه‌ها شامل بخش‌های مختلفی مانند بخش بیرونی، اندرونی، تختگاه، تالار، هشتی، اتاق‌هایی جدا با کاربری‌های مختلف، بادگیر، سردر، آشپزخانه و آب‌انبار می‌شوند.

خانه‌های بافت‌ تاریخی یزد با دیوارهایی بلند ساخته شده‌اند. بلندی دیوارها سبب سایه انداختن بر کوچه شده است. بخش‌هایی از کوچه‌ها که مسقف هستند را ساباط می‌گویند.

بافت تاریخی یزد، به‌صورت محله محله است.

این محلات عبارتند از محلات تاریخی فهادان، محله قلعه کهنه، محله مصلی، محله سرجمع، کوچه بیوک، خرمشاه، میرقطب، چهارمنار، 6 بادگیر، محله یعقوبی، محله لب خندق و محله سر دو راه.

محله فهادان و چهارمنار، قدیمی‌ترین محله های بافت تاریخی شهر یزد هستند.

کوچه‌های باریک و پیچ در پیچ خشتی بافت تاریخی یزد که دیوارهایی بلند دارند به کوچه‌های آشتی کنان مشهور هستند. این کوچه ها آن‌قدر باریک هستند که دو نفر به‌سختی از آن‌ها عبور می‌کنند. در این کوچه‌های دوستانه، امکان اینکه دو نفر با هم قهر باشند و بخواهند از کنار یکدیگر رد بشوند؛ اما به هم نخورند، وجود ندارد.

خانه هنر یزد در بافت تاریخی فهادان واقع شده است.

در خانه هنر فعالیت های گوناگونی مانند نوشیدن دم‌نوش‌های سنتی،خرید صنایع دستی،دیدن سرنماهایی که هنر هنرمندان یزد را به تصویر کشیده‌اند و تماشای بافت تاریخی یزد از پشت بام را می توان تجربه کرد.

اثر در تاریخ 28 دی 1379، با شماره ی ثبت 2950 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

فیلم معرفی بافت تاریخی یزد

آدرس بافت تاریخی یزد

گالری عکس بافت تاریخی یزد