قبل
بعدی
مکان تاریخی خاصی را میشناسید؟؟؟
کسب و کار خاصی داری ؟؟؟
صاحبان مشاغل : برای شما برنامه ویژه ای داریم ....
یا میخوای جاذبه های گردشگری محل سکونت رو معرفی کنی ؟؟؟
قبل
بعدی
قبل
بعدی

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز با 110 هزار متر مربع وسعت، در زمینی مستطیل شکل بنا شده است. این باغ از دو طرف شمالی و جنوبی به خیابان‌های اطراف راه دارد. یکی از دروازه‌های آن به سمت بلوار معلم و دیگری به سمت بلوار جام جم باز می‌شوند. سمت چپ و راست باغ نیز به خانه‌های مسکونی و باغ‌های دیگر محدود می‌شود.

عمارت اصلی باغ ارم سه طبقه است و دو ستون دوار آن یادآور تخت جمشید هستند. این عمارت از شاهکارهای دوره قاجار به شمار می‌رود که با الهام از معماری دوران صفویه و زندیه ساخته شده است. در سردر ورودی عمارت نقاشی‌های زیبایی از قصه‌های شاهنامه و نبرد شاهان قجری به تصویر کشیده شده است.

در جلوی عمارت حوض مستطیل شکل به مساحت 335 متر مربع قرار دارد. در هر چهار طرف حوض نخل‌های فونیکس بلندقامتی قرار دارند که ستون‌های طبیعی باغ هستند.

بنای باغ دارای سرداب یا تالار حوض‌خانه است که در طبقه زیرین آن قرار دارد. نهر آبی که حوض عمارت را پر می‌کند با عبور از این سرداب، طراوت و خنکی خاصی به تالار می دهد.

معماری باغ ارم از همان ابتدا با معماری سنتی و زیبای ایرانی ساخته شد. اما در بازسازی‌هایی که در طول سالیان گذشته انجام گرفته، از معماری غیر ایرانی نیز در باغ استفاده شده است.

باغ ارم شیراز در 14 آبان 1353 به ثبت ملی رسید.

خانه‌ زینت‌الملوک از خانه‌های مربوط به دوره قاجار است که ساخت آن حدود سال 1290 هجری قمری، به دست علی محمدخان قوام‌الملک دوم آغاز شد و در سال 1302 هجری قمری به پایان رسید. این خانه که محل زندگی زینت‌الملوک قوامی، دختر قوام‌الملک چهارم بوده، در ضلع غربی باغ نارنجستان قوام واقع شده و از طریق راهی زیرزمینی با باغ ارتباط دارد.

از زیرزمین خانه به عنوان نگارخانه استفاده می‌شود و در آن مجسمه‌های تمام شخصیت های برجسته‌ شیراز در معرض دید عموم قرار گرفته است.

خانه‌ زینت‌الملوک در 10 آذر 1351 به شماره‌ 938 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

موزه سنگ و گوهر دریای نور در سال 1390 با حمایت و کمک مسئولین دانشگاه شیراز در باغ ارم تاسیس شد. مجموعه موزه شامل 140 نوع سنگ و گوهر قیمتی و تزئینی کمیاب می‌شود.

ساعات بازدید باغ ارم از 8 صبح تا 20 است.

باغ ارم: شیراز، خیابان ارم، نزدیک به میدان ارم، نزدیک مجموعه‌ی دانشگاه شیراز

خانه زینت الملوک:شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

 

باغ ارم:07132300814

خانه زینت الملوک:07132234181

 

 

فیلم معرفی باغ ارم شیراز

آدرس باغ ارم شیراز

گالری عکس باغ ارم شیراز