قبل
بعدی
مکان تاریخی خاصی را میشناسید؟؟؟
کسب و کار خاصی داری ؟؟؟
صاحبان مشاغل : برای شما برنامه ویژه ای داریم ....
یا میخوای جاذبه های گردشگری محل سکونت رو معرفی کنی ؟؟؟
قبل
بعدی
قبل
بعدی

پل چوبی

پل جوبی که برخی مورخین پل چوبی نوشته‌اند و امروزه نیز به همین نام معروف است، نام پلی در اصفهان و بر روی زاینده رود است. این پل راه اختصاصی برای رفت‌وآمد کاخ هفت‌دست و کوشک آیینه‌خانه بوده و روی این پل جوی آبی روان بوده به این مناسبت آن را پل جوبی می‌نامیدند. پلی است با عرض کم وطول ۱۴۷ متر در شهر اصفهان میان دو پل الله‌وردی خان و پل خواجو قرار دارد. این پل به دستور شاه عباس دوم در سال ۱۰۶۵ قمری بنا گردید.
در یک طرف از پل آب عبوری زاینده رود در یک جا جمع شده و شکلی شبیه دریاچه پیدا می کرده است به همین دلیل به باغ های آن دست رودخانه باغ های دریاچه و این پل را نیز پل دریاچه می نامیدند.
مصالح اصلی سازنده پل چوبی یا پل جویی آجر و لاشه سنگ با ملات ساروج و گچ است. پایه های سنگی پل دارای موج شکن هایی مثلثی شکل هستند که بر خلاف جریان آب طراحی شده اند. پل 21 دهانه با طاق هایی جناغی و یکدست با اندازه های یکسان دارد که نمای زیبایی را ایجاد کرده است. در طول پل دو اتاقک  یا برج کوچک شش ضلعی با شش پنجره تعبیه شده است. از هر گوشه این برج ها سه چشمه جریان دارد. این برج ها مکانی بوده که پادشاه یا میهمانان مخصوص قایق سواری و یا آتش بازی ها را به تماشا می نشستند. در اطراف پل جویی هم اکنون پارک ها و فضاهای تفریحی احداث شده است و به هنگام پرآب بودن زاینده رود مردم بر فراز پل آمده و بر روی سکوهای تعبیه  شده بر روی پل لحظاتی را به تماشای زاینده رود می نشینند. یک کافه نیز در برج های پل مشغول به کار است. روشن شدن چراغ های پب در شب نماس بسیار زیبایی را ایجاد می کند.

رویدادهای تاریخی
با گذشت یک سال از استبداد صغیر و به توپ بسته شدن مجلس، در پی دعوت آقانجفی و حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی از ضرغام السلطنه، نیروهای بختیاری خود را به اردوگاه باغ ابریشم رساندند. در شب نهم ذی حجه ۱۳۲۶ گروهی از بختیاری‌ ها به سرپرستی ضرغام السلطنه از پل جویی گذشته خود را به مجاهدین شهری در مسجد امام رساندند و گروهی نیز از دروازه مارنان به مجاهدین شهری ملحق شدند. جنگ در میدان نقش جهان میان حکومت قاجاری و سواران بختیاری به اوج خود رسید و سرانجام با شکست سربازان حاکم و فرار اقبال الدوله کاشی خاتمه یافت. در پی این واقعه مجاهدان مشروطه خواه بختیاری کنترل شهر اصفهان را به دست گرفتند. در این جریان ضرغام‌السلطنه اولین رئیس بختیاری بود که وارد اصفهان شد و حاکم اصفهان به کنسولگری روس پناهنده شد.

  • دسترسی به رستوران و بوفه
  • دستشویی
  • امکان تردد معلولین با ویلچر
  • اقامتگاه‌های کوچک

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: شبانه‌روز

 

آدرس : اصفهان، خیابان کمال اسماعیل ،پل چوبی

ندارد

جاذبه های مشابه: پل سطل شهرستان دهاقان

نام های پیشین: پل سعادت آباد،پل دریاچه

مساحت: 147 متر طول

سال ساخت: 1648ق-1068م

ثبت ملی : سال 1305

کارکرد فعلی: پل برای گذر

کارکرد پیشین: محور عبور و پذیرایی از سفرای خارجی

دوره: صفوی – شاه صفی شاه عباس دوم

وجه تسمیه : به علت کاربرد چوب و سنگ در ساختار و بدنه پل ، آبرسانی

بانی: مشخص نیست اما در سال 1319 توسط عبدالرحیم محمودیه بازرگان مرمت و تعمییر شد

فیلم معرفی پل چوبی

آدرس پل چوبی

گالری عکس پل چوبی