خور موسی در منتهی ‌الیه شمال غربی خلیج فارس واقع شده است. زمین های پیرامون این خور گِلزار هستند و ارتفاع آنها از سطح دریا بین 2 تا 4 متر است.

پهنای دهانه خور 37 تا 40 کیلومتر است و طول آن از دهانه تا بندر امام خمینی 90 کیلومتر و تا ماهشهر 120 کیلومتر می باشد.

عمق خور موسی 20 تا 50 متر است که در برخی نقاط به 73 متر نیز می‌ رسد. وجود چنین عمقی باعث شده تا کشتی ‌های 70 هزار تنی نیز به سهولت در این آبراه رفت و آمد کنند.

خور موسی با برخورداری از گونه‌های جانوری متفاوت مانند دلفین‌ های گوژپشت و پرندگان دریایی مانند فلامینگو‌ها، کفچه نوک‌ ها، اگرت‌ های ساحلی، سلیم‌ های خرچنگ خوار، پرستوهای کاکلی، پرستوهای دریایی، پرستوهای پشت دودی، خرچنگ ‌های کوچک، گلخورک‌ ها و انواع ماهی یکی از  زیباترین مناطق دیدنی بندر ماهشهر است. بیشترین پراکنش ماهی حلوا سفید با نام محلی زبیدی در خلیج فارس، در منطقه خور موسی و جزیره قشم است.

پارک ساحلی خور با جایگاه قایق‌سواری، شهربازی و دو دریاچه ماسه‌ای و تفریحی در حاشیه ساحل خور بندر ماهشهر واقع شده است.

جزیره بونه جزیره‌ ای غیرمسکونی و بسیار کوچک است که در خلیج فارس ,دهانه‌ی خور موسی واقع شده‌ است. از پرندگان این جزیره می‌توان به سلیم خرچنگ‌خور اشاره کرد.

جزیره دارا از جزیره‌های غیر مسکونی ایران در خلیج فارس است. این جزیره در دهانه‌ی خور موسی قرار دارد و محل تخم‌گذاری پرستوهای دریایی است. جزیره دارا به‌عنوان پارک ملی معرفی شده است.

فیلم معرفی مناطق گردشگری ماهشهر

آدرس مناطق گردشگری ماهشهر

گالری عکس مناطق گردشگری ماهشهر