قبل
بعدی
مکان تاریخی خاصی را میشناسید؟؟؟
کسب و کار خاصی داری ؟؟؟
صاحبان مشاغل : برای شما برنامه ویژه ای داریم ....
یا میخوای جاذبه های گردشگری محل سکونت رو معرفی کنی ؟؟؟
قبل
بعدی
قبل
بعدی

مناطق گردشگری تیران و کرون

چشمه مرغاب در دهانه دالانکوه در شهر عسگران تیران و کرون واقع شده و از برف‌های دائمی کوه تغذیه می‌شود. این چشمه در تمام طول سال دارای آب فراوان است. به عبارتی این چشمه تنها جریان آب سطحی است که در این شهرستان قرار دارد و پس از طی مسافتی معادل 100 کیلومتر به زاینده رود پیوسته و به نوعی تامین کننده میزانی از آب زاینده رود است.

چشمه مرغاب از دل زمین می ‌جوشد و به دلیل عبور آب از میان سنگ‌ های آهکی کرتاسه آب این چشمه و  رودخانه‌ حاصل از آن بسیار زلال و شفاف است. مرغاب از چند چشمه تشکیل شده است که در دامنه‌ کوه، پایین کوه و همچنین بین دو کوه همجوار جاری هستند. هر چند سال یک ‌بار ممکن است جای این چشمه‌ ها تغییر کند و آب از سمت دیگری فوران کند.

چشمه مرغاب،چشمه ای جوشان در تیران و کرون | خبرگزاری صدا و سیما

به منظور مهار آب چشمه برای استفاده کشاورزان ، یک سد خاکی در نزدیکی روستای خمیران احداث شده که طی آن دریاچه ای در پشت سد ایجاد شده است.

دریاچه سد خمیران تجربه ای هیجان انگیز و متفاوت در اصفهان

دریاچه به منظور جذب گردشگر به تفریحات آبی اختصاص پیدا کرده است. کلوپ ساحلی طراحی شده در این منطقه توانسته تفریحاتی مانند شاتل، بنانا، غواصی، جت اسکی، واتربال، قایق سواری، دراگون بت، چهارچرخ و والیبال ساحلی را فراهم آورد. خدمات این مجموعه نیز شامل بوفه، سرویس بهداشتی، دوش آب گرم، آلاچیق و سایبان است.

دریاچه سد خمیران تجربه ای هیجان انگیز و متفاوت در اصفهان

دریاچه سد خمیران تجربه ای هیجان انگیز و متفاوت در اصفهان

دریاچه سد خمیران تجربه ای هیجان انگیز و متفاوت در اصفهان

در زمان ناصرالدین شاه یکی از فرزندان او به نام ظل ‌السلطان حاکم اصفهان بود. محل محبوب این شاهزاده برای شکار منطقه ‌ای به نام قمیشلو  بود که ظل‌ السطان این منطقه را شکارگاه اختصاصی خود اعلام و چرای دام ‌ها را در آن ممنوع کرد.

پناهگاه حیات ‌وحش قمیشلو در 45 کیلومتری  شمال غرب اصفهان قرار دارد. حدود 57 درصد از منطقه را دشت و 43 درصد آن را تپه‌ ها و کوه‌ های مرتفع کوهستانی تشکیل می ‌دهند، به همین دلیل ارتفاع منطقه از سطح دریا از 1680 تا 2760 متر متغیر است. منابع آب منطقه، چشمه ‌ها، چاهها و جوی‌ های آب فصلی هستند که به دلیل کاهش بارندگی سطح آب آنها به شدت کاهش یافته است.

پارک ملی قمیشلو زیستگاه گونه‌ های جانوری و گیاهی بسیار ارزشمندی است. سه نوع زیستگاه برفگیر کوهستانی، زیستگاه تپه ماهوری و زیستگاه دشتی و استپی در این منطقه وجود دارد. 82 گونه‌ پرنده که 23 گونه‌ تحت حفاظت و 3 گونه‌ در معرض انقراض هستند(قرقی، سارگپه، عقاب طلایی، کرکس، دال، بالابان، شاهین، دلیجه، تیهو، کبک، کبوتر چاهی، فاخته، قمری، سبزقبا، جغد کوچک، زنبور خورک، هدهد، هوبره (غیر بومی یا مهاجر) و تعدادی پرندگان ریزجثه و گنجشک سانان)، 38 گونه پستاندار که تحت حفاظت هستند(قوچ و میش اصفهانی,کل و بز، گرگ، شغال، روباه، کفتار، گورکن راه‌ راه، کاراکال، پلنگ، تشی، خرگوش، موش، جربیل)، 32 گونه‌ خزنده و 2 گونه‌ دوزیست(لاک پشت خشکی، آگاما، انواعی از جکوها و مارهای سمی و غیرسمی) و تنها یک گونه‌ ماهی (ماهی قنات از خانواده Cyprinidae )در منطقه قمیشلو شناسایی شده‌ اند.

آشنایی با پارک ملی قمیشلو - اصفهان - همشهری آنلاین

یك بزمجه در پناهگاه حیات وحش قمیشلو رها شد - ایرنا

پارک ملی قمیشلو ، لذت ناب دیدار از حیات وحش - سفرزون

با استفاده از منابع گياه ‌شناسی در اين محدوده، تعداد 344 گونه متعلق به 223 جنس و 55 خانواده شناسايی شده است و به طور كلی اين منطقه از تنوع خوب گونه ‌ای برخوردار است.در بين گونه ‌های شناسايی شده حداقل 23 گونه دارای ارزش دارويی و 10 گونه دارای ارزش صنعتی هستند كه به دليل پراكندگی و عدم صرفه اقتصادی و ضرورت محافظت آنها، استفاده از آنها امكان ‌پذير نيست.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ظل السلطان در منطقه‌ قرق شده‌ شکار خود قلعه‌ ای ساخت که امروز از جاذبه ‌های دیدنی منطقه بشمار می رود. این قلعه که در حاشیه‌ باتلاق‌ های پوشیده از نیزار ساخته شده بود قلعه قمیشلو نامیده شد که به معنای قلعه در حاشیه‌ نیزار است. شکارگاه هم به پیروی از قلعه، قمیشلو نام گرفت. دو قلعه تاریخی دیگر نیز به نام های قلعه‌ شاه ماهور و یاور در این منطقه وجود دارند.

54 سال پیش کانون صید و شکار کشور، حدود 40 هزار هکتار از زمین های منطقه قمیشلو را از شاهزادگان قاجار خریداری کرد و این منطقه را منطقه‌ حفاظت‌ شده اعلام نمود. هفت سال بعد این محوطه 40 هزار هکتاری به پناهگاه حیات ‌وحش تبدیل و شکار در آن ممنوع اعلام شد. در دهه‌ هفتاد شمسی، حدود 50 هزار هکتار به محوطه‌ پارک ملی قمیشلو اضافه و محدوده‌ دقیقی برای آن تعیین شد.

قلعه قمیشلو کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

شهر زیر زمینی کردعلیا با وسعت حدود 20 هزار مترمربع در 45 کیلومتری غرب شهر اصفهان در روستای کرد علیا قرار دارد. این روستا یکی از روستا‌های ارامنه نشین شهرستان تیران و کرون از دوران شاه عباس اول صفوی تا حدود یکصد سال پیش بوده است و به مرور به روستایی مسلمان نشین تبدیل شده است. در حال حاضر در این روستا یک قبرستان از ارامنه باقی مانده است که حدود 200 سنگ قبر آن به ثبت ملی رسیده است.

این شهر که بصورت دایره ای شکل در عمق هشت متری زمین ساخته شده و هشتاد ورودی در سطح زمین دارد,دارای اتاقکهای تو در تو، دالان ها و راهرو های پیچ در پیچ عریض است که تمامی آنها به یکدیگر راه داشته و در مجموع یک شهر زیر زمینی بزرگ را تشکیل می ‌دهند. این ساختار زیر زمینی دارای دو طبقه بوده و با پله به هم مرتبط شده است، همچنین دارای هشتاد حلقه چاه می باشد که چاه ها در عمق دوازده تا هجده متری زیر زمین  هنوز هم آب دارند. هوا در این مکان با چاهک های ورودی یا پایابها تامین می شده است. سقف این شهر دارای لایه خاصی بوده و سیستم روشنایی پی سوز دارد.

شهر زیرزمینی کرد علیا دارای طراحی منحصر به فردی است که در صورت نفوذ دشمن به آن، یافتن مسیرهای اصلی به سختی قابل دسترس باشد.

حقایقی جالب از شهر زیرزمینی کرد علیا در ایران + تصاویر

آشنایی با شهر زیرزمینی کرد علیا - ایرانگردی و جهانگردی سفرهای پیشاهنگ آناهیتا

این شهر زیر زمینی در سال 1396 توسط میراث فرهنگی شهرستان تیران و کرون شناسایی و به عنوان یک اثر باستانی معرفی گردید.

روستای کردعلیا علاوه بر شهر زیرزمینی دارای چشمه، دریاچه شاهی، آبشار فصلی و خانه‌ های تاریخی نیز می‌ باشد.

چشمه شاهی تفرجگاهی دلنشین برای دوستداران طبیعت | خبرگزاری صدا و سیما

آبشار کرد علیا کجاست - شهرستان تیران و کرون، استان اصفهان - توریستگاه

چشمه شاهی تفرجگاهی دلنشین برای دوستداران طبیعت | خبرگزاری صدا و سیما

فیلم معرفی مناطق گردشگری تیران و کرون

آدرس مناطق گردشگری تیران و کرون

گالری عکس مناطق گردشگری تیران و کرون