قبل
بعدی
مکان تاریخی خاصی را میشناسید؟؟؟
کسب و کار خاصی داری ؟؟؟
صاحبان مشاغل : برای شما برنامه ویژه ای داریم ....
یا میخوای جاذبه های گردشگری محل سکونت رو معرفی کنی ؟؟؟
قبل
بعدی
قبل
بعدی

خانه بروجردی ها کاشان

خانه بروجردی‌ها به عنوان یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده از دوره قاجار شناخته می‌شود.این بنا در سال 1292 و توسط شخصی به نام حاج سیدجعفر نطنزی(بروجردی) ساخته شده است . ساخت این مجموعه در حدود 18 سال یعنی از سال 1292 تا سال 1310 هجری قمری طول کشیده و در آن بیش از 150 بنا و هنرمند گچ‌کار و آینه‌کار و دیگر هنرمندان به کار گرفته شده‌اند.

خانه بروجردی ها کاشان

خانه بروجردی‌ها در زمینی به مساحت تقریبی 1700 مترمربع ساخته شده و شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی است که به صورت کاملا جدا از یکدیگر ساخته شده‌اند، اما هشتی ورودی و سردرشان مشترک است. ساختمان به صورت دو طبقه ساخته شده که البته در قسمت جنوبی بنا، به دلیل وجود سرداب یا زیرزمین شامل سه طبقه می‌شود.

عمارت بروجردی ها دارای سه در ورودی است که یک در به عنوان در اصلی، یک در برای مراسمات مذهبی و یک در برای ورود و خروج مهمانان کاربرد داشته است.

این خانه تاریخی دارای دو بخش تابستان‌نشین و زمستان‌نشین است .

در بخش بیرونی، حیاط بزرگی در مرکز و بناهایی در دو طرف آن واقع شده است. اتاق‌های زمستانی و تابستانی، راهروی ورودی، بادگیرها، تالار سرپوشیده‌ای که دارای نورگیر است، همه در بخش بیرونی قرار گرفته‌اند.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش خانه بروجردی ها، تابستان‌نشین است و در مقابل ورودی اصلی و پشت به آفتاب واقع شده است. این بخش شامل تالار اصلی، دو اتاق، دو سرپوشیده فرعی، یک سرپوشیده اصلی، دو گوشواره، یک شاه‌نشین و تالار طنبی است. در مرکز آن، گنبدی با نورگیرهای زیبا قرار دارد.

سمت اندرونی خانه بروجردی‌ها دارای دو بخش شمالی و جنوبی است. قسمت شمالی عمارت شامل اتاق نشیمن، حیاط خلوت، اتاق پنج دری ساده، صندوقخانه و یک زیرزمین یا سرداب بزرگ است.

قسمت جنوبی هم از یک حیاط مرکزی، تالار پذیرایی و دو اتاق گوشواره که در دو سمت تالار قرار گرفته‌اند و به سمت تالار باز می‌شوند تشکیل شده است.

نقاشی‌های این بنا در شیوه‌های متنوع و با رنگ‌روغن و آبرنگ و زیر نظر کمال‌الملک طراحی و اجرا شده است. در بام تالار نیز نورگیرها و بادگیرهایی وجود دارند که جز معماری سنتی ایران به شمار می روند.

خانه بروجردی‌ های کاشان و داستان عشق + لوکیشن و عکس|مجله علی بابا

سفرفرند در خانه بروجردی ها - ویرگول

برای ساخت این بنا از خشت‌خام استفاده شده است و تمامی عناصر سازه‌های اصلی بنا (جرزها، دیوارها و پوشش‌ها) از خشت خام با ملات گل یا گچ یا ترکیب آن‌ها ساخته شده‌اند.

علت ساخت بنا این است که مرحوم حاج آقا حسن بروجردی برای فرزندش سیدمهدی از دختر مرحوم حاج سیدجعفر طباطبائی خواستگاری می‌کند و خانواده طباطبائی شرایط موافقت با ازدواج را ساخت خانه‌ای آبرومند و درخور دخترشان  قرار می‌دهند و به همین خاطر حاج آقا حسن بروجردی از همان معماری كه خانه طباطبائی را ساخته است، دعوت می‌كند كه این خانه را نیز بسازد.

این بنا در سال 1354 و به شماره 1083 در فهرست آثارملی كشور به ثبت رسیده است. همچنین در سال 2015 و 2016 به عنوان جاذبه توریستی محبوب توسط سازمان یونسکو انتخاب شده است.

ساعات بازدید از ساعت 9 تا 18 می باشد.

اصفهان-کاشان-خیابان علوی-محله سلطان امیراحمد

031-55223777

 

 

فیلم معرفی خانه بروجردی ها کاشان

آدرس خانه بروجردی ها کاشان

گالری عکس خانه بروجردی ها کاشان