قبل
بعدی
مکان تاریخی خاصی را میشناسید؟؟؟
کسب و کار خاصی داری ؟؟؟
صاحبان مشاغل : برای شما برنامه ویژه ای داریم ....
یا میخوای جاذبه های گردشگری محل سکونت رو معرفی کنی ؟؟؟
قبل
بعدی
قبل
بعدی

تپه سیلک کاشان

نزدیک به پنج‌هزار سال پیش از میلاد، مردم غارنشین فلات ایران در پی دگرگونی‌‌هایی که از لحاظ آب و هوا و تشکیل مزارع و چمن‌زارها به وجود آمده بود، به دشت‌ها روی آوردند و زندگی تازه‌ای را آغاز کردند و در تمدن آن‌ها نسبت به دوران  پیشین پیشرفت بیشتری دیده شد. کهن‌ترین مردم دشت‌نشین، مردم محل سیلک نزدیک کاشان بودند که آثار زندگی آن‌ها طی کاوش‌ها کشف شده است. میدان‌گاه باستانی سیلک نیز در منطقه فین کاشان واقع شده ‌است و پیشینه‌ای نزدیک به هفت هزار سال دارد.

تپه سیلک در حقیقت زیگورات یا نیایشگاه مردمان باستانی بوده که از گل رس و سفال ساخته شده ‌است. زیگورات سبک معماری مذهبی ویژه شهرهای عمده بین النهرین (عراق کنونی) و ایران بوده است که طبق آن بنا به‌ صورت برج مطبق هرمی شکل بنا می‌شد.

تپه سیلک منطقه‌ای باستانی در سه کیلومتری جنوب غربی کاشان و در سمت راست جاده کاشان به فین می باشد.این منطقه به عنوان اولین تمدن زندگی شهرنشینی در قسمت مرکزی ایران شناخته شده است.

سیلک از دو تپه شمالی و جنوبی تشکیل شده که با هم حدود ششصد متر فاصله دارند.

کاوش‌های انجام شده در تپه سیلک، نیایشگاه سیلک که در زبان اکدی به آن زیگورات گفته می‌شده، کشف شد. همچنین اسکلت چند انسان به همراه ظروفی باستانی از دیگر کشفیات با ارزش این منطقه هستند که برخی از آن‌ها در موزه لوور پاریس و برخی دیگر در موزه باغ فین کاشان نگهداری می‌شوند. بر اساس مشاهدات باستان‌شناسان مردم این تمدن مرده‌های خود را کف اتاق مدفون می‌کردند. این اتاق‌ها سنگ‌فرش و آجر نداشتند و دیوارهای داخلی اتاق‌ها از جنس گل اخری بودند. به نظر می‌رسد آن‌ها مرده‌ها را به حالت چمپاته دفن می‌کردند و تعدادی شی‌ نیز در کنارشان قرار می‌دادند.

سفال‌های خرد شده که قدمتی چند هزار ساله دارند، بر روی زمین تپه و اطراف آن پراکنده‌اند. برخی ابزارها از جنس فلز هستند که نشان‌دهنده توانایی این مردم در ذوب کردن فلزات می‌باشد. در قسمت جنوبی سیلک کوره‌ای مخصوص ذوب کردن فلزات کشف شده و بیانگر این مساله است که تمدن سیلک جز پیشرفته‌ترین تمدن‌های دوران باستان می‌باشد. همچنین وجود دوک‌های بافندگی و ریسندگی حاکی از وجود صنعت ریسندگی و بافندگی در این تمدن دارد. در این تپه مکتوباتی مربوط به دوران قبل از هخامنشیان نیز پیدا شده است.

دشمنی غرب و عکس‌العمل شرق

تپه های سیلک، مدفن راز - ایمنا

تپه‌ سیلک کاشان | کاشف تپه سیلک،ساعت بازدید تپه سیلک

تپه سیلک کاشان - زاینده رود

آشنایی با تپه سیلک - کاشان - همشهری آنلاین

تپه های سیلک، مدفن راز - ایمنا

تپه های سیلک - ایمنا

این تپه ، در سال 1310 هجری شمسی در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت و در سال 1997 میلادی در فهرست آثار موقت جهانی ثبت شد.

کاوش های جدید تپه سیلک توسط دکتر صادق ملک شهمیرزادی و گروه همراه ایشان انجام شده است.

تپه‌های سیلک در ضلع جنوبی‌غربی کاشان و در سمت راست جاده کاشان به فین یعنی خیابان امیر کبیر واقع شده و شامل دو تپه شمالی و جنوبی یا همان گورستان الف و ب به فاصله 600 متری از هم است. گورستان الف با قدمت 3500 ساله روی بلوار امیرالمومنین کشیده شده و گورستان ب نیز با قدمت 3000 ساله در زیر باغ ها و مزارع کشاورزی ضلع غربی تپه قرار گرفته است.

فیلم معرفی تپه سیلک کاشان

آدرس تپه سیلک کاشان

گالری عکس تپه سیلک کاشان