قبل
بعدی
مکان تاریخی خاصی را میشناسید؟؟؟
کسب و کار خاصی داری ؟؟؟
صاحبان مشاغل : برای شما برنامه ویژه ای داریم ....
یا میخوای جاذبه های گردشگری محل سکونت رو معرفی کنی ؟؟؟
قبل
بعدی
قبل
بعدی

باغ موزه صدف

باغ موزه صدف اصفهان اولین موزه تخصصی صدف‌ها و حلزون‌های دریایی در ایران است که علاوه بر گونه‌های موجود از آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و خزر دارای گونه‌های جذاب و دیدنی از دریا‌ها و اقیانوس‌های مختلف دنیا است.

این مجموعه یکی از نادرترین مجموعه‌ها در خاورمیانه بوده و دارای بیش از 2000 نمونه از 800 گونه مختلف نرم تنان (صدف‌های دریائی, شکم پایان,دو کفه ای‌ها و سرپایان)، خارپوستان (ستاره‌های دریائی، طوطیا‌های دریائی، سکه‌های دریائی)، سخت پوستان (خرچنگ‌های دریائی) و…است که از آب‌های سراسر دنیا  جمع آوری و گرد آوری شده است.

نرم تنان بی مهرگانی هستند که بدن نرم دارند. بر خلاف کرم خاکی، بدن این جانوران بند های جداگانه ندارد. بدن آن ها از سه قسمت اصلی سر(شامل دهان، شاخکهای حسی و چشمها), پا که در بخش شکمی قرار داشته و عضلانی است وتنه یا پوشش اصلی که در پشت حیوان قرار داشته و شامل اندامهایی چون روده، کلیه و سیستم تولید مثل است تشکیل شده است.

 بدن نرم آنها از پوست نرمی به نام جبه پوشيده شده است. قسمت اصلی بدن برخی از نرم تنان آهک ترشح می کند و صدف را به وجود می آورد.

نرم تنانگونه های بسیار متنوعی دارند. بعضی گیاه خوار و بعضی گوشت خوار هستند و بعضی از آن ها هم از پاکسازی گیاهان آبزی تغذیه می کنند.

در اين جانوران همه دستگاههای داخلی بدن، مانند: دستگاه گوارش، گردش خون و دستگاه عصبی وجود دارد.

امروزه نرم تنان تقریبا با 128,000 گونه، پس از بندپایان بزرگترین و متعددترین شاخه جانوری هستند که در اقیانوسها، آبهای شیرین و نقاط مختلف خشکی‌ها و بطور کلی در همه جا یافت می‌شوند. نرم تنان دارای اندازه‌های مختلفی هستند. گونه‌ای از سفالوپودا (سرپایان) بسیار بزرگ است و طول صدف پیچشی آن گاهی تا 20 متر می‌رسد. سفالوپودا بزرگترین جانوران بی مهره هستند. در مقابل نرمتنان کوچک به اندازه کمتر از میلیمتر نیز مشاهده می‌شوند.

از میان رده‌های مختلف نرمتنان، سه رده گاستروپودا (شکم پایان)، دو کفه ای‌ها و سفالوپودا (سرپایان) بررسی شده‌اند.

نرم تنان - You Can

دوکفه‌ای‌ها - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سفالوپودا

سفالوپودها به عنوان منبع غذایی آینده - زومیت

سرپایان - ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی

سرپایان - ویکیجو | دانشنامه آزاد پارسی

احمق‌ها همه‌جا هستند، به‌خصوص در «فضا» | WeAre.ir مجله علمی، تاریخی، هنری و سرگرم کننده

خارپوستان یکی از شاخه‌های مهم جانوران بی‌مهره محسوب شده و در بردارنده 8000 گونه زنده و حدود 30000 گونه فسیل می‌باشد. این گروه از جانوران تماما دریازی بوده و در اعماق مختلف و آب و هوایی متفاوت به سر می‌برند.

نام خارپوستان به دليل جلد سخت خارداری است که از اختصاصات لايه زير اپيدرمی يعنی درم بوده که طبقات سخت آهکی و خار خارپوستان را به وجود مي آورند.

شاخه خارپوستان به 5 رده ستاره سانان، مارسانان، خارسانان، خيارسانان و لاله وشان تقسيم مي شوند و نزديک ترين گروه به مهره داران هستند.

پرورش و تکثیر خارپوستان - شرکت مهندسی آتی نگر مهر

تحقیق خارتنان و خارپوستان - اس فایل

سخت پوستان از زیرراسته‌های بند پایان هستند و یک گروه  بزرگ و متنوع را تشکیل می‌دهند که شامل جانورانی مانند خرچنگ، خرخاکی و میگو است. این گروه از جانوران، پوسته سختی خصوصا در بخش شکمی خود دارند که برای رشد جاندار باید مراحل پوست‌اندازی را طی کند.

تفاوت سخت‌پوستان با بقیه بندپایان این است که اندام‌های دوشاخه دارند و لارو آن‌ها حالتی لیسه‌ای دارد.

 67000 گونه در گروه سخت پوستان قرار دارند که تنوع زیادی در اندازه آن‌ها وجود دارد و از  ماهی خرچنگ ۱ میلی‌متری تا خرچنگ عنکبوتی ژاپنی با پاهایی تا 3/8 متر و وزن 20 کیلوگرم را شامل می‌شوند.

مانند سایر بندپایان، سخت پوستان دارای اسکلت بیرونی هستند و برای رشد پوست‌اندازی می‌کنند. آن‌ها با داشتن اندام‌های دو جفتی (دو قسمتی) و با فرم‌های لاروی متنوع خود از سایر بندپایان متمایز می‌شوند.

پایگاه داده ای سخت پوستان خلیج فارس ایجاد می شود - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

سخت‌پوستان دریایی؛ مقرون به صرفه‌ترین منبع برای استخراج کیتوزان - ایسنا

سخت پوستان

بخشی از آنچه در این موزه باغ صدف می بینید حاصل تلاش کاپیتان دریانورد حسن خواجه است که بیش از 25 سال به جمع آوری نمونه های متنوع مشغول بوده است.

این مجموعه در پارک جنگلی ناژوان اصفهان در سالنی به مساحت 300 متر مربع واقع است.

ساعات بازدید از 8:30 تا 20 می باشد.

اتوبان شهید حبیب اللهی-میدان سهروردی-خیابان الفت

031-37780050

 

فیلم معرفی باغ موزه صدف

آدرس باغ موزه صدف

گالری عکس باغ موزه صدف